W telewizji nadciąga sezon na...swatanie

Wiosenną walkę telewizji ?na kosztowne programy rozrywkowe wygrał Polsat. Jesienią obok wylansowanych przez niego nowości stacje będą na potęgę... swatać.

Publikacja: 14.06.2014 09:49

„Taniec z gwiazdami” w Polsacie okazał się hitem tej wiosny. Każdy odcinek oglądało ponad 3,5 mln wi

„Taniec z gwiazdami” w Polsacie okazał się hitem tej wiosny. Każdy odcinek oglądało ponad 3,5 mln widzów. Na zdjęciu wokalista Dawid Kwiatkowski w parze z Janją Lesar.

Foto: POLSAT/WBF

Już wiadomo, że jesienny sezon na pewno przyniesie modę na żenienie się i wydawanie za mąż. TVN poszukuje właśnie w castingach par matek i synów do programu „Kto poślubi mojego syna", a TVP czeka na zgłoszenia do polskiej wersji programu „Farmer Wants a Wife" („Rolnik szuka żony") pań chętnych do wyjścia za mąż za... rolnika.

Ludzkie historie

TVP 1 pokazała już pilotażowy odcinek polskiej wersji znanego w 30 krajach show, ale zgłaszać można się do końca czerwca. Już w pierwszych dniach wpłynęło ponad tysiąc zgłoszeń. Konrad Smuga, jeden z reżyserów programu, nazywa go „antidotum na liczne »miejskie« reality show" i chce w nim obalać stereotypy dotyczące polskiej wsi i rolników.

TVN sięgnie po tę samą tematykę, choć zapewne polska edycja programu „Who Wants to Marry my Son" planowana na jesień, będzie w znacznie większym stopniu kierowana do mieszczuchów niż do widzów oczekujących na perypetie układających sobie życie rolników.

– Tego rodzaju programy „randkowe" były jednym z głównych nurtów prezentowanych w tym roku na telewizyjnych targach w Cannes. Wiele z nich było bardzo odważnych obyczajowo – mówi „Rz" Ryszard Sibilski, dyrektor zarządzający spółki Endemol Polska. – Wydaje mi się, że w Polsce mają być nową formułą na pokazywanie tzw. ludzkich historii, w momencie gdy nieco wypaliła się już formuła tzw. scripted reality (czyli tzw. fabularyzowanego reality show – red.).

Endemol na jesień szykuje dla Polsatu drugą edycję show „Twoja twarz brzmi znajomo" i cały czas produkuje głośny program „Miłość na bogato" dla stacji Viva Polska.

„Twoja twarz brzmi znajomo" to jeden z liderów wiosennych ramówek największych kanałów. Każdy odcinek jego I edycji gromadził przed telewizorami 3 mln widzów i dawał Polsatowi 27 proc. udziałów w rynku – podaje badający telewizyjną oglądalność instytut Nielsen Audience Measurement (NAM).

– Poszliśmy z tym programem pod prąd. W czasie, gdy na ekranach mamy pełno ekspertów wyżywających się nad amatorami lejącymi pot i łzy na parkiecie i nad kuchnią oraz podczas śpiewania, stworzyliśmy program przypominający wielkie wydarzenia muzyczne w rodzaju telewizyjnych festiwali. A one zazwyczaj mają ogromne widownie – mówi Sibilski.

Ale to wciąż nie ten program miał najwyższą widownię. Liderem wiosny został wskrzeszony przez Polsat „Taniec z gwiazdami". Każdy odcinek tanecznego show eksploatowanego wcześniej przez kilkanaście lat przez TVN oglądało 3,58 mln osób (a udział Polsatu w widowni sięgał 24 proc.).

Prawie zawsze w piątkowe wieczory Polsatowi udawało się tym programem zakasowywać konkurencję. – „Taniec z gwiazdami" przegrał tylko z filmami w TVN („Kac Vegas", seria filmów „Shrek", seria „Transformers") – wylicza Wojciech Kowalczyk, szef marketingu brokera reklamowego Atmedia.

Polsat poszedł za ciosem i już zamówił kolejną edycję programu na jesień. Podobnie jak kolejną odsłonę emocjonalnego kuchennego show „Hell's Kitchen – Piekielna kuchnia", na którego uczestnikach malowniczo wyżywa się znany już z „Top Chefa" restaurator Wojciech Modest Amaro (de domo Basiura) zwany „polskim Gordonem Ramseyem".

Wiosną program miał 1,76 mln średniej widowni i 11,4 proc. udziałów w rynku (dane nie uwzględniają ostatniego odcinka). W czasie nadawania programu (wtorkowe wieczory), Polsat ustępował udziałami w rynku tylko serialom w TVP 2: „Barwy szczęścia" i „M jak miłość".

Najskromniej w TVP

Choć I półrocze przyniosło mocne rozrywkowe uderzenia zwłaszcza w Polsacie, to w grupie najlepiej oglądanych programów tego typu według danych NAM są też pozycje TVN.

Znalazły się tam sprawdzone już w poprzednich sezonach „Kuchenne rewolucje" humorzastej restauratorki Magdy Gessler ze średnią widownią na poziomie 2,52 mln widzów (18,3 proc. udziałów w widowni). Ale także nowość TVN: modowy show „Project Runway", któremu wizerunku jako jedna z jurorek użycza modelka Anja Rubik.

Choć program miał średnio 1,6 mln widzów i ustępował nadawanemu także w niedzielne wieczory polsatowskiemu „Must Be the Music – Tylko muzyka", to TVN już podał, że planuje jego kolejną edycję. Na jesień szykuje też już siódmą odsłonę show „Mam talent!" (trwają castingi).

W TVN sprawdzał się wiosną znany już doskonale widzom inny talent show, „X Factor". Każdy jego odcinek miał średnio prawie 2,2-milionową widownię, co dawało mu 14,7 proc. udziałów w rynku.

To, co się natomiast TVN w wiosennej ramówce nie udało, to program „Efekt motyla", którego gwiazdą była Dominika Kulczyk. W niedzielne przedpołudnia większe widownie gromadziły familijne pasmo Polsatu i oferta TVP.

Najskromniej wypadła wiosną na rozrywkowej arenie TVP, która  została na placu boju tylko z jednym wielkim show: „The Voice of Poland". Program emitowany w TVP 2 miał jednak dobrą widownię: 2,2 mln widzów każdego odcinka.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie