Telewizor do kolacji

Kolacja przed telewizorem to wciąż silny zwyczaj wszystkich widzów na świecie. Ale coraz więcej czasu spędzamy, oglądając wideo na mniejszych ekranach.

Publikacja: 03.09.2014 04:20

Telewizor do kolacji

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

Na tle świata polscy internauci wychodzą na sporych fanów rozmaitych urządzeń umożliwiających oglądanie filmów, programów, teledysków i innych materiałów wideo – wynika z przeprowadzanego na całym świecie badania Connected Life firmy TNS.

Według niego przeciętny polski internauta korzysta już średnio z 4,6 urządzenia do oglądania wideo w sieci, podczas gdy dla świata ten wskaźnik wynosi 4. Pod uwagę brane były: tradycyjny telefon komórkowy, smartfon, tablet, laptop, desktop, konsola do gry, tradycyjny telewizor, smart tv i telefon stacjonarny. Na bardziej zaawansowanych pod tym względem rynkach – np. w Australii, Niemczech i Wielkiej Brytanii – ten wskaźnik wynosi ok. 5.

Globalnie TV nie ogląda 5 proc. internautów

Choć coraz popularniejszy staje się tzw. multiscreening, czyli korzystanie z wielu ekranów naprzemiennie lub w tym samym czasie, oglądanie telewizji wciąż mocno trzyma się w badaniach.

– Codziennie przed TV zasiada trzy czwarte internautów na świecie. Dla Polski obserwujemy podobną intensywność oglądania – 76 proc. ankietowanych czyni to każdego dnia – podają eksperci TNS. – Ten wskaźnik dla Niemiec wynosi 78 proc., a dla Włoch – aż 82 proc. Warto dodać, że wśród badanych było bardzo mało osób, które w ogóle nie oglądają telewizji – globalnie ich udział wynosi 5 proc., a dla krajów europejskich tylko 2–3 proc.

5 procent internautów na świecie deklaruje według TNS, że w ogóle nie ogląda już telewizji

77 proc. polskich internautów jada kolację, patrząc w telewizor. A na przykład we Włoszech ten wskaźnik sięga aż 84 proc.

– Natomiast późny wieczór (kilka godzin po kolacji, zanim położymy się do łóżka) to okres największego nasilenia jednoczesnego korzystania z kilku urządzeń równocześnie. W Polsce aż 55 proc. internautów oglądających telewizję w tym czasie jednocześnie robi coś na innym urządzeniu – komentuje Andrzej Olękiewicz z TNS Polska.

Dla świata ta średnia jest niższa – mniej niż 50 proc. Tak jak np. w bliskich nam Niemczech oraz we Włoszech.

W globalnym badaniu TNS wzięło udział ponad 55 tys. internautów.

Laptop na topie

Z kolei z najnowszego badania domu mediowego Mindshare Polska wynika, że najwięcej czasu – średnio ponad 3 godz. – poświęcamy dziennie na korzystanie z komputera stacjonarnego lub laptopa. Ponad dwie godziny zabiera nam smartfon lub telewizja. Tablety i czytniki książek nie zabierają nam więcej niż 1,5 godz. dziennie.

Ci internauci, którzy korzystają już z kilku ekranów jednocześnie, oglądając telewizję, najczęściej sięgają jednocześnie po laptopa (deklaruje to 46 proc. z nich) lub smartfon (41 proc.).

Według Mindshare najpopularniejszymi urządzeniami, z jakich korzysta się w Polsce, są: laptop (sięga po niego 88 proc.) i telewizor (ogląda go 93 proc. internautów). Ze smartfona korzysta 75 proc. internautów między 15. i 54. rokiem życia (tacy brali udział w badaniu, było ich ok. 500).

W przypadku urządzeń mobilnych najczęściej oglądamy w Polsce wideo z laptopa.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju