Jak podają Jacek Bajger, partner w KMPG i Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga, ogromne znaczenie dla branży ma zwłaszcza eksport. – Jego wartość w zeszłym roku wzrosła po raz kolejny, sięgając blisko 6 mld zł (5,94 mld zł – red.) – zauważają. 6 mld zł to niewiele mniej niż połowa (45 proc.) wszystkich przychodów sektora w ubiegłym roku, którego przychody ze sprzedaży sięgnęły w ubiegłym roku 13,2 mld zł, o 6,5 proc. więcej niż rok wcześniej.
- W kolejnych latach można spodziewać się dalszego stabilnego wzrostu produkcji sprzedanej sektora. Według naszych prognoz w 2016 roku jej wartość może sięgnąć 14,5 mld zł – podają autorzy raportu.
Eksport najczęściej do Niemiec
Jak poinformowały KPMG i PBKG, w ubiegłym roku eksport wzrósł w branży o 11,2 proc., a od 2010 do 2014 roku zwiększył się aż o 50 proc. - Po nad połowa badanych firm poligraficznych sprzedaje swoje produkty i usługi na rynkach zagranicznych. Z możliwości eksportu korzystają przede wszystkim średnie i duże firmy – w tej grupie jedynie 19 proc. skupia się wyłącz nie na rynku krajowym - podano. Tak jak rok wcześniej, najczęściej wskazywanym przez respondentów kierunkiem eksportu są Niemcy.
- Wśród ?rm prowadzących aktywną działalność handlową za granicą 59 proc. ma w tym kraju klientów. Bliskość geogra?czna w połączeniu z chłonnym rynkiem czynią Niemcy bardzo atrakcyjnym celem dla polskich ?rm poligra?cznych. Istotna jest także przewaga cenowa, która pozwala polskim ?rmom skutecznie konkurować z lokalnym przemysłem poligra?cznym. Podobnie jest z krajami, które od lat zajmują kolejne miejsca w rankingu najpopularniejszych kierunków eksportu – Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, a także krajów skandynawskich. Wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej najważniejszym odbiorcą produktów i usług poligra?cznych są Czechy – zauważa Jacek Kuśmierczyk.
Z rankingu najważniejszych kierunków eksportowych zniknęły w ubiegłym roku za to kraje bałtyckie.