Sprzedaż e-książek ostro w górę

Trwa rywalizacja o rynek książek elektronicznych w USA. Amazon, największa księgarnia internetowa, której notowania na amerykańskiej giełdzie ostatnio spadły, nie zamierza ustępować w walce z firmą Apple

Publikacja: 20.07.2010 17:07

iPad firmy Apple

iPad firmy Apple

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Szefowie Amazona poinformowali właśnie, że od trzech miesięcy sprzedają więcej e-książek przeznaczonych na elektroniczny czytnik Kindle, niż wydań papierowych w twardej oprawie.

Na każde 100 sprzedanych tradycyjnych tomów rozchodziły się 143 książki cyfrowe, a w ostatnich tygodniach - nawet 180 (to dzięki obniżeniu ceny Kindla, w czerwcu spadła z 259 do 189 dolarów). Popyt na e-książki w Amazonie gwałtownie rośnie, mimo że księgarnia oferuje w formacie cyfrowym jedynie 630 tys. tytułów, czyli ułamek swej oferty, liczącej miliony pozycji.

Dodatkowo za darmo pobierać można 1,8 mln tytułów nie chronionych już prawem autorskim. E-książki w Amazonie są dużo tańsze niż papierowe - kosztują około 10 dolarów, podczas gdy ceny wydań w twardych okładkach sięgają 27 dolarów.

Amazon nie podał, jak sprzedaż e-książek ma się do tańszych wydań papierowych w miękkich oprawach. Te ostatnie prawdopodobnie wciąż są górą.

Już w grudniu 2009 r. roku Amazon zanotował rekordową sprzedaż książek elektronicznych - wtedy po raz pierwszy okazały się popularniejsze niż papierowe, a to za sprawą Kindla, który był najchętniej kupowanym prezentem gwiazdkowym w ofercie sklepu.

Najnowszy sukces elektronicznego czytnika Kindle jest zaskoczeniem o tyle, że w kwietniu na rynek wszedł poważny rywal - wyprodukowany przez Apple tablet iPad, reklamowany jako gadżet służący rozrywce, m.in. czytaniu e-książek. Jest połączony z cyfrową księgarnią iBooks (odpowiednikiem sprawdzonego już sklepu muzycznego iTunes). Mimo to Amazon zapewnił, że co miesiąc notował wzrost sprzedaży Kindla.

Cytowani przez poniedziałkowy „New York Times” eksperci amerykańskiego rynku książki prognozują, że za 10 lat książki papierowe będą stanowiły mniej niż 25 proc. księgarskich zakupów za oceanem. Dane Amerykańskiego Stowarzyszenia Wydawców pokazują, że sprzedaż e-książek od stycznia do maja wzrosła czterokrotnie. Ale jednocześnie sprzedaż książek papierowych podskoczyła w tym roku o 22 proc.

Amazonowi pomaga rosnące zainteresowanie e-książkami, powiększający się rynek oraz rozwój technologiczny. E-książki na Kindle kupują ci sami użytkownicy, którzy czytają za pomocą innych urządzeń, np. komputerów, iPhonów, smartphonów i innych czytników, produkowanych np. przez Sony, sieć księgarni Barnes & Noble czy mający zadebiutować w tym roku na japońskim rynku czytnik Sharpa.

[i]-Paulina Wilk na podstawie „New York Times”[/i]

Szefowie Amazona poinformowali właśnie, że od trzech miesięcy sprzedają więcej e-książek przeznaczonych na elektroniczny czytnik Kindle, niż wydań papierowych w twardej oprawie.

Na każde 100 sprzedanych tradycyjnych tomów rozchodziły się 143 książki cyfrowe, a w ostatnich tygodniach - nawet 180 (to dzięki obniżeniu ceny Kindla, w czerwcu spadła z 259 do 189 dolarów). Popyt na e-książki w Amazonie gwałtownie rośnie, mimo że księgarnia oferuje w formacie cyfrowym jedynie 630 tys. tytułów, czyli ułamek swej oferty, liczącej miliony pozycji.

Literatura
Stanisław Tym był autorem „Rzeczpospolitej”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Literatura
Reiner Stach: Franz Kafka w kleszczach dwóch wojen
Literatura
XXXII Targi Książki Historycznej na Zamku Królewskim w Warszawie
Literatura
Nowy „Wiedźmin”. Herold chaosu już nadchodzi
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Literatura
Patrycja Volny: jak bił, pił i molestował Jacek Kaczmarski