„Walkirie” Coelha są dowodem jego marketingowego talentu

„Walkirie” to jedynie dowód na marketingowy talent Paula Coelha

Publikacja: 29.10.2010 01:47

„Walkirie” Coelha są dowodem jego marketingowego talentu

Foto: ROL

Kult Coelha szerzy się w Polsce od dwóch dekad. Irracjonalnie, na przekór rzeczywistej wartości jego dokonań. Jak większość przypadków celebryckich epidemii rozkwitł dzięki kobiecej kolorowej prasie, dojrzał podczas towarzysko-snobistycznych spędów, utrwalił się za pomocą Internetu. I coraz to nowe pokolenia ulegają czarowi Brazylijczyka.

[wyimek][link=http://empik.rp.pl/walkirie-coelho-paulo,prod58988494,ksiazka-p]Zobacz na Empik.rp.pl [/link] [/wyimek]

Spojrzałam na aktualne Coelhowe forum: nastolatki wymieniały ekstatyczne zdania o „Walkiriach”, że piękne, mądre i otwierające oczy, zanim dzieło ukazało się w polskim wydaniu. Że od tej pory Bóg zamieszkał w ich sercach. Rozumiem jeszcze siksy – ale co z rzeszami starszych przedstawicielek płci pięknej rozpływających się nad głębią Coelho?

On znalazł idealną receptę na sukces i trwa przy niej. Pisze krótkimi zdaniami, dziecinnie prostym językiem. Opowiada o własnych doświadczeniach. Realizm połączony z rewelacjami o czarach, które rzekomo były jego udziałem, czyni jego opowieści wiarygodnymi. I nikt nie zwraca uwagi, że to zwykła grafomania.

Nie inaczej z „Walkiriami”, które 19 lat po edycji anglojęzycznej doczekały się polskiego przekładu. Napuszone dyrdymały o „przemianie” autor umieszcza na tle autobiograficznej historii. Wraca do czasów młodości, kiedy dał się omotać złym mocom i uprawiał czarną magię, za co zapłacił w jak najbardziej ludzki sposób: stracił pracę, trafił do więzienia (za politykowanie), był torturowany, odeszła odeń dziewczyna. To miała być zemsta bestii.

Wreszcie spotkał niejakiego J., który doradził mu ćwiczenia duchowe w ustronnym miejscu. Pisarz, a były autor tekstów popularnych piosenek, wybrał się więc na pustynię Mojave w USA w 1988 roku, gdzie spotkał swego anioła i poczuł, że wreszcie jest sobą. Czym prędzej spieniężył nabytą mądrość, wypisując bałamutne teksty w rodzaju „Jak wiele potrzeba odwagi, aby zajrzeć w głąb siebie?”.

To przecież oczywiste. O tej konieczności traktuje każdy popularnonaukowy podręcznik psychologii. Nie ma innego sposobu na osiągnięcie wewnętrznej dojrzałości jak rozprawienie się z kompleksami, prywatnymi mitami, strachami. I nie należy liczyć na wsparcie ze strony aniołów ani magicznego efekciarstwa, w które Coelho ubiera swoje książki. Dojrzewanie jest żmudne, nudne i bolesne. No, ale gdyby brazylijski mistrz przedstawiał przemianę realistycznie, nie miałby takich zastępów fanów na całym świecie.

Kult Coelha szerzy się w Polsce od dwóch dekad. Irracjonalnie, na przekór rzeczywistej wartości jego dokonań. Jak większość przypadków celebryckich epidemii rozkwitł dzięki kobiecej kolorowej prasie, dojrzał podczas towarzysko-snobistycznych spędów, utrwalił się za pomocą Internetu. I coraz to nowe pokolenia ulegają czarowi Brazylijczyka.

[wyimek][link=http://empik.rp.pl/walkirie-coelho-paulo,prod58988494,ksiazka-p]Zobacz na Empik.rp.pl [/link] [/wyimek]

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Literatura
Kto według Sally Rooney należy do pokolenia bez wyjścia?
Literatura
Podcast „Rzecz o książkach”: Agnieszka Osiecka bez tajemnic
Literatura
Nie żyje Marcin Wicha. Laureat Nagrody Literackiej „Nike” miał 53 lata
Literatura
Podcast „Rzecz o książkach”: Czy Jakub Żulczyk wystartuje na prezydenta?
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Literatura
Powieść Szczepana Twardocha: "Król". Gangi dawnej Warszawy
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”