Ślady przeszłości

Publikacja: 03.09.2009 05:00

Rusza dziewiąta edycja programu „Ślady przeszłości – uczniowie adoptują zabytki”, organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Muzeum Historii Polski. Program cieszy się dużą popularnością zarówno wśród pedagogów, jak i uczniów. Od początku wzięło w nim udział ponad 2500 szkół, co oznacza, że w działalność na rzecz ochrony zabytków zaangażowało się blisko 50 tys. młodych ludzi.

Uczniowie wcielają się w role adwokatów zapomnianych zabytków. Przypominają innym o znaczeniu wybranych miejsc i obiektów. Pomysłów mają wiele – organizują wycieczki dla młodszych kolegów, opracowują foldery informacyjne, przygotowują wystawy fotografii i prac plastycznych, widowiska teatralne, a nawet kręcą filmy. W pracy pomagają im różne instytucje i organizacje kulturalne: Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie i wielu innych partnerów, którzy chętnie dzielą się z młodzieżą swoimi doświadczeniami, wiedzą i pomysłami.

Uczestnictwo w programie buduje poczucie tożsamości młodych ludzi, wzmacnia ich więź z miejscem urodzenia i zamieszkania, a także rozbudza obywatelską odpowiedzialność. Gimnazjaliści z Wojcieszyna odkryli w lesie szczątki samolotu

5. Pułku Lotniczego walczącego w czasie II wojny światowej i opowiedzieli jego historię. Uczniowie szkoły podstawowej z Połańca wśród staroci na strychach swoich domów odnaleźli ciekawe przedmioty i stworzyli z nich muzeum. Młodzież z Kamienia zainteresowała się losem cmentarzy poniemieckich.

Tegoroczny projekt realizowany będzie pod hasłem „EtnoLog – zaloguj się na ludowo!”. Centrum Edukacji Obywatelskiej wraz z Muzeum Etnograficznym w Warszawie zaprasza dzieci i młodzież z gmin liczących mniej niż 20 tys. mieszkańców w podróż śladami kultury ludowej ich miejscowości i regionów. Organizatorzy chcą zachęcić młodych ludzi do poznawania zwyczajów i tradycji miejsc, z których się wywodzą, rozbudzić ich zainteresowanie innymi kulturami, kształtować postawy tolerancji i dialogu międzykulturowego.

Żeby wziąć udział w programie, wystarczy zebrać grupę uczniów i wysłać kartę zgłoszenia, która jest dostępna na stronie internetowej Centrum Edukacji Obywatelskiej. Dla nauczycieli przygotowane zostały materiały pomocnicze, kurs internetowy i newsletter zawierający wszystkie aktualne informacje. Planowane są spotkania z ekspertami dla młodzieży i internetowa gra EtnoBingo. Więcej informacji na stronach: www.ceo.org.pl/slady oraz www.ceo.org.pl/etnolog.

Rusza dziewiąta edycja programu „Ślady przeszłości – uczniowie adoptują zabytki”, organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Muzeum Historii Polski. Program cieszy się dużą popularnością zarówno wśród pedagogów, jak i uczniów. Od początku wzięło w nim udział ponad 2500 szkół, co oznacza, że w działalność na rzecz ochrony zabytków zaangażowało się blisko 50 tys. młodych ludzi.

Uczniowie wcielają się w role adwokatów zapomnianych zabytków. Przypominają innym o znaczeniu wybranych miejsc i obiektów. Pomysłów mają wiele – organizują wycieczki dla młodszych kolegów, opracowują foldery informacyjne, przygotowują wystawy fotografii i prac plastycznych, widowiska teatralne, a nawet kręcą filmy. W pracy pomagają im różne instytucje i organizacje kulturalne: Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie i wielu innych partnerów, którzy chętnie dzielą się z młodzieżą swoimi doświadczeniami, wiedzą i pomysłami.

Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem