Rusza dziewiąta edycja programu „Ślady przeszłości – uczniowie adoptują zabytki”, organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Muzeum Historii Polski. Program cieszy się dużą popularnością zarówno wśród pedagogów, jak i uczniów. Od początku wzięło w nim udział ponad 2500 szkół, co oznacza, że w działalność na rzecz ochrony zabytków zaangażowało się blisko 50 tys. młodych ludzi.
Uczniowie wcielają się w role adwokatów zapomnianych zabytków. Przypominają innym o znaczeniu wybranych miejsc i obiektów. Pomysłów mają wiele – organizują wycieczki dla młodszych kolegów, opracowują foldery informacyjne, przygotowują wystawy fotografii i prac plastycznych, widowiska teatralne, a nawet kręcą filmy. W pracy pomagają im różne instytucje i organizacje kulturalne: Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie i wielu innych partnerów, którzy chętnie dzielą się z młodzieżą swoimi doświadczeniami, wiedzą i pomysłami.
Uczestnictwo w programie buduje poczucie tożsamości młodych ludzi, wzmacnia ich więź z miejscem urodzenia i zamieszkania, a także rozbudza obywatelską odpowiedzialność. Gimnazjaliści z Wojcieszyna odkryli w lesie szczątki samolotu
5. Pułku Lotniczego walczącego w czasie II wojny światowej i opowiedzieli jego historię. Uczniowie szkoły podstawowej z Połańca wśród staroci na strychach swoich domów odnaleźli ciekawe przedmioty i stworzyli z nich muzeum. Młodzież z Kamienia zainteresowała się losem cmentarzy poniemieckich.
Tegoroczny projekt realizowany będzie pod hasłem „EtnoLog – zaloguj się na ludowo!”. Centrum Edukacji Obywatelskiej wraz z Muzeum Etnograficznym w Warszawie zaprasza dzieci i młodzież z gmin liczących mniej niż 20 tys. mieszkańców w podróż śladami kultury ludowej ich miejscowości i regionów. Organizatorzy chcą zachęcić młodych ludzi do poznawania zwyczajów i tradycji miejsc, z których się wywodzą, rozbudzić ich zainteresowanie innymi kulturami, kształtować postawy tolerancji i dialogu międzykulturowego.