Elektroniczna inwazja

To będzie Jesień „prądotwórcza” – zapowiadają organizatorzy tegorocznego festiwalu. Dominować na nim bowiem będzie muzyka elektroniczna.

Publikacja: 17.09.2009 17:29

Warszawska Jesień przyniesie w tym roku 24 prawykonania nowych utworów

Warszawska Jesień przyniesie w tym roku 24 prawykonania nowych utworów

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Czy to znaczy, że ta komponowana na tradycyjne instrumenty jest w odwrocie? To byłoby zbyt śmiałe stwierdzenie. Twórcy jednak coraz chętniej korzystają z możliwości, jakie daje technika. Loudspeaker Orchestra z Lizbony zaatakuje więc publiczność w Studiu Tęcza 42 głośnikami, a system ambisonic stosowany przez amerykańskie studio DXATRS pozwala na sterowanie na żywo przestrzennością dźwięków.

Komputer stał się dzisiaj podstawowym narzędziem pracy wielu kompozytorów. Jednych inspiruje do wzbogacania muzyki projekcjami wideo – jak Ewa Trębacz w „Errai” (utwór usłyszymy i zobaczymy w Hali Najwyższych Napięć.) Częściej jednak – nim światem ostatecznie zawładną komputery – twórcy łączą elektroniczne dźwięki z muzyką w wykonaniu solistów, zespołów lub orkiestr. Takich niezwykłych zestawień brzmieniowych Warszawska Jesień dostarczy wiele.

Choć bowiem koncertowa aparatura coraz bardziej się rozrasta, najważniejszy wciąż pozostaje człowiek, jego inwencja i kreatywność. Dlatego tak modne stały się tzw. live electronic i muzyka improwizowana. Na festiwalu zagrają jej największe sławy. Tomasz Stańko będzie jednym z bohaterów finałowego maratonu elektronicznego, saksofonista Evan Parker jest gościem performance’u studia STEIM, a perkusista Jim Black pojawi się we włoskim projekcie Tempo Reale.

Muzyka elektroakustyczna nie narodziła się jednak dzisiaj. Gościem specjalnym festiwalu będzie jej wielki pionier Pierre Henry, który ostatni raz w Polsce był 26 lat temu, też zresztą na Warszawskiej Jesieni. W tegorocznym programie nie mogło też zabraknąć utworów Karlheinza Stockhausena, bo do jego pomysłów wciąż odwołują się kolejne generacje muzycznej awangardy.

Odpoczynkiem od komputerowych brzmień będą trzy orkiestrowe wieczory – inauguracyjny z zespołem Filharmonii Narodowej, niedzielny przygotowany przez orkiestrę AUKSO oraz za tydzień w piątek, kiedy zagra NOSPR. Każdy koncert zapowiada się tym bardziej atrakcyjnie, że ozdobą ich programów będą utwory Pawła Szymańskiego, Pawła Mykietyna oraz Hanny Kulenty.

Warszawska Jesień przyniesie w tym roku 24 prawykonania nowych utworów. Szczegółowy program na stronie: [link=http://www.warszawska-jesien.art.pl]www.warszawska-jesien.art.pl[/link].

[i]Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, m.in. Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, Studio im. Lutosławskiego, ul. Woronicza 17, bilety 10 – 30 zł, karnet: 370 zł, sprzedaż: tel. 022 831 16 34 wew. 34 lub tel. 022 551 71 30, piątek (18.09) – sobota (26.09), godz. 15, 19.30, 22.30. [/i]

[ramka]

Przed nami na festiwalu Warszawska Jesień

[b]Piątek (18.09), Filharmonia Narodowa, [/b]

ul. Jasna 5, godz. 19.30

Inauguracja przyniesie rozszyfrowanie tajemnicy: poznamy nowy orkiestrowy utwór Pawla Szymańskiego

[b]Piątek (18.09), Filharmonia Narodowa, [/b]

ul. Jasna 5, godz. 22.30

Formacja Kwartludium, intrygujący głos Agaty Zubel i mistrz wokalnych efektów specjalnych Frank Wörner

[b]Sobota (19.09), Hala Najwyższych Napięć Instytutu Energetyki, [/b]

ul. Mory 8

Wysoką na 12 pięter halę zaleje fala elektronicznych dźwięków ze studia DXARTS oraz gra sześciu perkusistów

[b]Sobota (19.09), Studio im. Lutosławskiego, [/b]

ul. Woronicza 17, godz. 19.30

W muzykę graną przez London Sinfoniettę wplotą się przetworzone ptasie śpiewy

[b]Sobota (19.09), Farbryka Trzciny, ul. Otwocka 14, godz. 22.30[/b]

Ośrodek STEIM z Amsterdamu i live electronics z dużą dawką improwizacji

[b]Niedziela (19.09), Uniwersytet Muzyczny,[/b]

ul. Okólnik 2, godz. 15

Centrum Tempo Reale w projekcie „FLr”, czyli dźwiękowe pejzaże Florencji

[b]Niedziela (20.09), Filharmonia Narodowa, [/b]

ul. Jasna 5, godz. 19.30

Wieczór nestora muzyki elektronicznej – Pierre’a Henry’ego

[b]Niedziela (20.09), Filharmonia Narodowa,[/b]

ul. Jasna 5, godz 22.30

Wielka muzyka w „Pasji wg św. Marka” Pawła Mykietyna

[b]Poniedziałek (20.09), Uniwersytet Muzyczny,[/b]

ul. Okólnik 2, godz. 19.30

Orkiestra Muzyki Nowej, Tempo Reale i nowy wynalazek: akordeon ćwierćtonowy

[b]Poniedziałek (20.09), CBA, ul. Konopnickiej 6, godz. 22.30[/b]

Mieczysław Litwiński i utkana ze snów jego najnowsza kompozycja

[b]Wtorek (22.09), Filharmonia Narodowa, [/b]

ul. Jasna 5, godz. 19.30

Słynny Asko/Schönberg Ensemble oraz dwa dzieła papieża awangardy – Karlheinza Stockhausena

[b]Wtorek (22.09), Centrum M25, ul. Mińska 25[/b]

Elektroniczna opera Cezarego Duchnowskiego „Ogród Marty”

[b]Środa (23.09), Studio Tęcza, ul. Rydygiera 8, godz. 19.30[/b]

„Multimedialne coś” Bogusława Schaeffera

[b]Czwartek (24.09), Studio im. Lutosławskiego, [/b]

ul. Woronicza 17, godz. 19.30

Żywioł Iannisa Xenakisa i European Workshop for Contemporary Music

[b]Czwartek (24.09), Fabryka Trzciny,[/b]

ul. Otwocka 14, godz. 22.30

I znów opera elektroniczna – „Salt Itinetary” Miguela Azguime

[b]Piątek (25.09), Filharmonia Narodowa, [/b]

ul. Jasna 5, godz. 19.30

Rafał Zambrzycki-Payne gra nowy koncert skrzypcowy Hanny Kulenty

[b]Piątek (25.09), Teatr Studio, PKiN, pl. Defilad 1, godz. 22.30[/b]

Multimedialne „Machinacje”,

w których materię wokalną stanowią

spółgłoski

[b]Sobota (26.09), Studio Tęcza, [/b]

ul. Rydygiera 8, godz. 12-22

Maraton elektroniczny w trzech setach

[/ramka]

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla