Nawet najbardziej wyszukana kreacja będzie wyglądała niekompletnie, jeśli nie zostanie do niej dobrana odpowiednia biżuteria. Niektóre kobiety twierdzą, że bez kolczyków czy pierścionków czują się nagie. Dobranie ozdoby jest jednak sztuką, w której Polki są coraz lepiej zorientowane.
– Przez lata najchętniej kupowana była biżuteria bardzo klasyczna, pasująca na każdą okazję. W ostatnim czasie zaczyna się to zmieniać i klientki chętniej sięgają po modele awangardowe, artystyczne – mówi Helena Palej, rzecznik prasowy sieci jubilerskiej Apart. Przyznaje też, że w świecie biżuterii również mamy do czynienia z kreowaniem trendów, choć nie zmieniają się one tak szybko jak w przypadku odzieży.
– Kolczyków czy naszyjnika nie kupuje się na jeden sezon. Nawet jeśli właścicielka bardzo podąża za modą i nie jest na przykład w stanie nosić ozdoby z kamieniem w niemodnym obecnie kolorze, to wystarczy tę biżuterię schować do szkatułki, a za kilka sezonów z pewnością znów będzie na czasie – wyjaśnia Helena Palej.
W biżuterii, tak jak w modzie, obowiązują sezonowe trendy. Wie o tym najlepiej Frida Giannini, dyrektor artystyczna GUCCI i osoba odpowiedzialna za projekty biżuterii i zegarków marki. Dlatego w kolekcji tej marki dominują kolory tego sezonu – fiolet, róż i podpalany żółty oraz duże, wyraźne kształty pierścionków linii Chiodo i Horsebit. Jak każda luksusowa marka, także i GUCCI w kolekcji zawsze ma biżuterię klasyczną i ponadczasową – ikoniczne obrączki Twirl, brylantowe zawieszki Chiodo czy klasyczne kolczyki.
Jesienią i zimą najbardziej na czasie jest też biżuteria retro, w stylu lat 40. lub 80. Można jej poszukać we własnej i babcinej kolekcji, na targach staroci oraz w second-handach. Jednak również w salonach jubilerskich można znaleźć modele nawiązujące do tych dekad. Lata 40. to przede wszystkim szyk i elegancja. Do kreacji w tym stylu doskonale pasują sznury pereł i duże broszki z wyrazistymi kamieniami. Zupełnym przeciwieństwem tej mody są trendy z lat 80. Codzienne ubrania nawiązywały wtedy do strojów sportowych lub krzykliwych kreacji gwiazd rocka. W biżuterii pożądane stały się wszelkiego rodzaju łańcuchy, a także plastikowe bransolety.