Reklama

Moda z Hiszpanii zdobywa świat

Nie wachlarze, tylko odzieżowe marki wyróżniają dziś Hiszpanów na świecie

Aktualizacja: 16.09.2010 01:40 Publikacja: 16.09.2010 01:37

Szpilki od słynnego szewca Manolo Blahnika, pochodzącego z Hiszpanii

Szpilki od słynnego szewca Manolo Blahnika, pochodzącego z Hiszpanii

Foto: EAST NEWS

Red

Mają swój stary styl. Mają też awangardową młodą modę‚ która rozwinęła się po upadku dyktatury Franco.

Hiszpanie noszą się z fasonem, nawet gdy do dżinsów z koszulą panie dodają tylko wisior‚ a panowie awangardowe buty. Lubią kolor. Potrafią się ubierać ze swobodą. Nawet jak duje zimowy wiatr‚ mało kto się opatula‚ wolą czuć chłód w nonszalancko rozpiętym płaszczu z niedbale przerzuconym szalikiem.

[srodtytul]Tradycja dziś[/srodtytul]

Hiszpanie elementy tradycyjnego ubioru pielęgnują do dziś na co dzień. Z niektórych, staromodnych, ale definiujących ich tożsamość nie zamierzają zrezygnować. Wachlarz, który kojarzy się z XVII-wieczną damą‚ w upalny dzień jest wszechobecny na ulicy. Szczególnie na południu kobiety nie przestają się wachlować. Prawdziwa Hiszpanka wie, jak to robić, by nie zmęczyć nadgarstka. Zna też różne gesty i sposoby wachlowania, które niosą z sobą tajne informacje‚ np. jestem wolna bądź zaręczona. Obyci z wachlarzami są także mężczyźni‚ którzy dawniej ich używali powszechnie.

Istniejący od 1858 roku w Madrycie sklep z wachlarzami wartymi uwagi znajduje się przy Casa de Diego na Puerta del Sol. Znajdziemy w nim modele gładkie i tanie, ale można tu też podziwiać cacka za kilkaset euro, zdobione hiszpańską koronką‚ masą perłową i złotem.

Reklama
Reklama

Niezwykłym elementem ubioru‚ którym Hiszpanki kokietują od pokoleń, jest la peineta – rodzaj grzebienia wpinanego we włosy‚ czasem większego od głowy. Ta ozdoba‚ kiedyś robiona ze skorupy żółwia‚ rozpowszechniła się w Andaluzji w XIX wieku. Nadal jest często widywana na uroczystościach kościelnych‚ stanowi część niektórych strojów ludowych. Uzupełnia ją duża koronkowa chusta – la mantilla‚ nieodłączny element stroju królowej Zofii podczas ważnych wydarzeń.

Tymczasem dziś świat podgląda współczesne hiszpańskie marki. Z tradycją mają niewiele wspólnego, ale przebijają się przez włoską i francuską konkurencję.

[srodtytul]Malkovich i Miró[/srodtytul]

Wicepremier Maria Fernandez de la Vega‚ uznana za najlepiej ubraną kobietę w hiszpańskiej polityce‚ przyznaje‚ że popiera rodzime marki. Hiszpanie zwracają uwagę, czy osoby publiczne nie zdradzają ich i nie ulegają zagranicznym kreatorom. Doceniają‚ że świetnie ubrana księżniczka Letizia korzysta z usług hiszpańskich krawców. Tym bardziej, że popełniła niewybaczalne faux pas. Na spotkaniu z mediami‚ podczas którego została oficjalnie przedstawiona jako narzeczona księcia Felipe, wystąpiła w stroju od Armaniego. Hiszpanie są przekonani‚ że należy promować własne produkty. Dlatego Mango reklamują siostry Penélope i Monica Cruz.

Hiszpańskimi ubraniami chwalą się też inne międzynarodowe gwiazdy – John Malkovich ceni garnitury od Antonio Miró‚ a Tom Cruise styl Armanda Basi. Katalońska marka Custo Barcelona‚ która 85 proc. swoich kolorowych projektów sprzedaje za granicą‚ wśród klientów ma Julię Roberts i Jennifer Aniston.

Zara, najbardziej znana marka, obecnie ma ponad półtora tysiąca sklepów w 72 krajach. W sezonie proponuje kilkanaście kolekcji‚ wprowadzenie nowości do sklepów zajmuje jej dwa tygodnie. Odniosła sukces bez ani jednej tradycyjnej reklamy i mimo potężnej fali krytyki za kopiowanie wzorów z pret-a-porter. Założyciel Amancio Ortega twierdzi, iż najlepszą reklamą są wystawy sklepów. Jednak anegdoty‚ że Bill Clinton zmienił kiedyś plan wizyty w Turcji‚ by jego córka Chelsea mogła zrobić zakupy w tamtejszej Zarze, też robią swoje.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Jajko i balerinki[/srodtytul]

Jednak Hiszpania oferuje światu więcej marek. Oprócz popularnego Mango‚ u nas pojawił się też Massimo Dutti ze stonowaną modą miejską. Nieco elegantszy (i droższy) jest Adolfo Dominguez. Zwariowane są buty Camper‚ których pierwszą inspiracją były tradycyjne buty wieśniaków z Balearów. Równie zwariowane, właściwie w złym guście, są ubrania Agathy Ruiz de la Prady (nie mylić z Włoszką Miuccią Pradą)‚ które łącząc bijące po oczach kolory z infantylnymi aplikacjami – sercem‚ gwiazdkami, nawet biało-żółtym jajkiem sadzonym, emanują hiszpańskim humorem. Narodowy i ukochany produkt to też buty typu balerinki. Pretty ballerinas to ostatni projekt znanego od 100 lat producenta butów‚ firmy Mascaró. Oferuje około 200 modeli balerinek‚ w tym 50 z najnowszej kolekcji. W Hiszpanii trudno spotkać dwie osoby w takich samych butach.

Znaczący wkład do współczesnej mody hiszpańskiej wielkiego formatu wniósł Cristóbal Balenciaga. Mimo że jako dojrzały projektant pracował we Francji‚ jego pierwsze sklepy i kolekcje powstały na Półwyspie Iberyjskim. Znany był z elegancji‚ prostych form i doskonałego połączenia francuskiego szyku z narodową tradycją. Praktykowali u niego Emanuel Ungaro‚ Oscar de la Renta czy Hubert de Givenchy. Coco Chanel podziwiała go za dryg do krawiectwa.

Inną luksusową marką jest Loewe, połączenie niemieckiej systematyczności z hiszpańskim rękodziełem i stylem. Niemiec Heinrich Loewe Roessberg przyjechał w 1872 roku do Madrytu, szukając możliwości rozwoju w przemyśle skórzanym. W 1905 roku firma otrzymała tytuł oficjalnego dostawcy królewskiego. Ich torebki należą do ulubionych królowej Zofii. Od 1996 roku jako jedyna hiszpańska marka jest częścią grupy LVMH‚ do której należą m.in. i Louis Vuitton, i Gucci.

Buty marki Lottusse określane są jako obuwniczy Rolls-Royce z Hiszpanii. Firma istnieje już ponad 130 lat‚ a znana jest nie tylko z designu, ale też z bardzo zachowawczej metody produkcji. Buty robione są ręcznie‚ szycie jednej pary zajmuje tydzień i składa się ze 120 etapów. Buty te się właściwie nie niszczą i służą właścicielowi przez lata.

I hiszpański luksusowy „obuw” najbardziej pożądany: szpilki Manolo Blahnika‚ które Madonna określiła jako lepsze od seksu, a Sarah Jessica Parker w filmie „Seks w wielkim mieście” co chwila przymierza i kupuje. W 2002 roku za zasługi dla sztuk pięknych projektanta wyróżnił złotą odznaką sam hiszpański król Juan Carlos I.

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama