Reklama

Infantka Velazqueza we Wrocławiu

Piękny portret hiszpańskiego mistrza malarstwa przyjechał z Wiednia. Można go oglądać już dziś podczas Nocy Muzeów na wystawie „Sztuka europejska XV-XX wieku" w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

Publikacja: 18.05.2013 12:12

Infantka Diego Velazqueza z Kunsthistorisches Museum w Wiedniu gości we Wrocławiu

Infantka Diego Velazqueza z Kunsthistorisches Museum w Wiedniu gości we Wrocławiu

Foto: materiały prasowe

Dzieło Diego Velazqueza przedstawia jego ulubioną modelkę Małgorzatę Teresę, księżniczkę z hiszpańskiej królewskiej rodziny, córkę Filipa IV, którą malował wielokrotnie. Złotowłosa dziewczynka w reprezentacyjnej czerwono-srebrzystej sukni ma poważne nad wiek spojrzenie. W wiedeńskim Kunsthistorisches Museum jest kilka wariantów jej portretów. Obrazy te powstały dla cesarza Leopold I, jej narzeczonego, aby mógł obserwować przemiany przyszłej oblubienicy.

We Wrocławiu obraz będzie również prezentowany podczas spektakli „Ganymed goes Europe” (premiera 24 maja) - międzynarodowego projektu, łączącego malarstwo, literaturę i teatr. Projekt jest wspólnym dziełem obydwu muzeów oraz Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie i inicjatora pomysłu - austriackiej grupy Wenn Es Soweit Ist. Do jego realizacji zaproszono siedmioro znanych pisarzy, by stworzyli teksty do wybranych dzieł sztuki.

Elfriede Jelinek napisała tekst „Księżniczki! Płonące podszycie!" do „Infantki” Valezqueza:

„Kobiety zostały uniesione do światła, gasną lub promienieją, są całe kolorem – zaszyte w swoje krynoliny, w których ustawiono je lub zawieszono (a może te stojaki są całkiem puste?). Możliwe, że na początku były tylko te przypominające rozkołysane fury z sianem maszyny do lalek, z których potem dopiero wyciśnięto małe dziewczynki, jak pastę do zębów…"

Pozostałe dzieła pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Thomas Glavinic w tekście „Nago" opisuje pierwszą kusicielkę „Ewę” Lucasa Cranacha Starszego: „Kocham to, kiedy ktoś przenika mnie wzrokiem. Takie spojrzenie pieści moją skórę. Kocham precyzję oka artysty. Artysta nie wodzi wzrokiem, on mnie wzrokiem przeszywa, wwierca się we mnie, z czułością – szczerą i bez fałszywego onieśmielenia. Kto nie nauczył się patrzeć otwarcie, ten nie potrafi rozumieć świata. A zatem: proszę patrzeć!"

Reklama
Reklama

Mariusz Wilk w „Droga Mati” odsyła do XIV-wiecznego tablicowego obrazu „Tron Łaski” z Pracowni Mistrza Zaśnięcia Marii z Košatek, przedstawiającym Boga trzymającego krzyż z Chrystusem i gołębicą, uosabiającą Ducha Świętego.

Małgorzata Sikorska – Miszczuk w tekście „Po lodowym oceanie dryfuje szafa, a ja co na to?” odwołuje się do XV-wiecznego arcydzieła sztuki śląskiej - ołtarzowego „Tryptyku Świętych Dziewic” z Marią, depczącą lwa i świętymi: Katarzyną Aleksandryjską, Barbarą, Małgorzatą i Dorotą.

Inspiracją dla Agnieszki Drotkiewicz w „Podwieczorku” stały się XVII-wieczne Alegorie zmysłu smaku i zmysłu dotyku Johanna Glegglera

Marek Bieńczyk przywołuje obraz „Śpiąca rodzina” Rajmunda Kanelby z 1925 r. A Martin Pollack XIX-wieczne „Studium chmur” Friedricha Philippa Reinholda

Podczas siedmiu artystycznych wieczorów w galeriach wrocławskiego muzeum teksty zaprezentują symultanicznie aktorzy: Marta Malikowska, Jerzy Senator, Paulina Skłodowska, Anka Graczyk, Sophie Prusa, Adam Graczyk, Hanna Konarowska.

Kultura
Pomyśleć o tym, co nieoczywiste. Galeria sztuki afrykańskiej Omeny Mensah w Warszawie
Patronat Rzeczpospolitej
Gwiazdy rozświetlają Kinotekę! Drugi dzień BNP Paribas Warsaw SerialCon za nami
Patronat Rzeczpospolitej
Serialowa stolica – BNP Paribas Warsaw SerialCon 2025 z programem dla dzieci, młodzieży i mieszkańców Warszawy
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej: „Kwestia kobieca 1550-2025”. Czy sztuka ma płeć?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Patronat Rzeczpospolitej
Znamy Laureatów Konkursu Dobry Wzór 2025
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama