Reklama
Rozwiń

Terrence Blanchard gwiazdą Jazz Jamboree

Gigant trąbki, kompozytor muzyki filmowej Terrence Blanchard otworzy 56. festiwal Jazz Jamboree – pisze Marek Dusza.

Publikacja: 26.10.2014 01:01

Gigant trąbki, kompozytor muzyki filmowej Terrence Blanchard otworzy 56. festiwal Jazz Jamboree

Gigant trąbki, kompozytor muzyki filmowej Terrence Blanchard otworzy 56. festiwal Jazz Jamboree

Foto: Marek Dusza

Gigant trąbki, kompozytor muzyki filmowej Terrence Blanchard otworzy 56. festiwal Jazz Jamboree – pisze Marek Dusza.

Koncert grupy E-Collectiv Terrence'a Blancharda odbędzie się 8 listopada w Teatrze Capitol. Festiwal potrwa do 12 grudnia, w sumie odbędzie się osiem koncertów w Warszawie, dwa w Legionowie oraz imprezy towarzyszące.

Urodzony w Nowym Orleanie Terrence Blanchard kontynuuje tradycję wielkich jazzmanów wychowanych w kolebce tej muzyki. Kompozycji uczył się u Ellisa Marsalisa, ojca Wyntona i Branforda. Karierę zaczął w kuźni talentów, jaką był zespół Jazz Messengers Arta Blakeya. Szybko został dyrektorem artystycznym tego zasłużonego dla jazzu zespołu. Równolegle z działalnością w roli lidera i pedagoga, komponuje muzykę filmową. Stworzył ją do ponad 50 obrazów, w tym kilku filmów Spike'a Lee m.in.: „Mo' Better Blues", „Rób co należy", „Malcolm X" i „25. godzina".

W Warszawie zagra muzykę z najnowszej płyty „Magnetic". Za solówkę w utworze „Don't Run" z tego albumu był nominowany do nagrody Grammy, ale statuetkę przyznano Wayne'owi Shorterowi. W sumie trębacz zdobył pięć nagród Grammy. Terrence Blanchard należy do najwybitniejszych trębaczy i kompozytorów jazzowych. Jego zespoły złożone z młodych jazzmanów są atrakcją festiwali na całym świecie.

W Muzeum Historii Żydów Polskich wystąpi 22 listopada Milo Kurtis i Orkiestra Naxos, którą utworzył z Kostkiem Joriadisem. Z tureckimi jazzmanami i wokalistką Sibel Kose wystąpi pianista Janusz Szprot. Przedstawi program z okazji 600-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Rzeczpospolitą Polską i Państwem Tureckim.

Czarnym koniem festiwalu będzie młody włoski pianista Enrico Zanisi i jego trio. Koncert w Klubie Kultury Saska Kępa warto wpisać do kalendarza pod datą 27 listopada, godz. 19:00. Zanisi był odkryciem festiwalu europejskich talentów 12 Points w Dublinie, a we Włoszech otrzymał nagrodę za debiut. Przez krytyków jest określany jako następca Esbjörna Svenssona i tria e.s.t.

Miłośnicy gitary powinni wybrać się na występ australijskiego wirtuoza Tommy'ego Emmanuela do Palladium 2 grudnia. Natomiast tydzień później Maria Sadowska wykona program z bestsellerowego albumu „Jazz na ulicach", a jej gościem będzie Urszula Dudziak. Specjalną kompozycję orkiestrową „Great Spinning" przygotował na finał Jazz Jamboree Jerzy Kornowicz. Solistami będą: Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Andrzej Bauer, Krzysztof Knittel i Ryszard Latecki.

Prezentację książki „Był jazz – krzyk jazzbandu w międzywojennej Polsce" uświetni sam autor, pianista Krzysztof Karpiński w duecie z pianistą Krzysztofem Sadowskim.

Już 2 listopada w Białołęckim Ośrodku Kultury zagra saksofonista Adam Pierończyk, a MOK w Legionowie zaprasza na występy: Agi Zaryan - 8 listopada, a następnego dnia zespołu Vistula River Brass Band. Z okazji 60-lecia festiwali jazzowych, bo najstarszy - Krakowskie Zaduszki, obchodzą taki właśnie jubileusz, po koncertach odbędą się projekcje prapremierowych filmów Andrzeja Wasylewskiego z cyklu „Jazzowe dzieje Polski".

Imprezom towarzyszyć będzie Wystawa Fotograficzna Marka Karewicza „60 Years od Polish Jazz Festivals". Gościem specjalnym będzie Matthew Tyrmand, syn Leopolda, legendarnego organizatora pierwszych koncertów jazzowych w Polsce. 29 listopada oraz 6, 13 i 20 grudnia o godz. 11:00 w kinie Muranów odbywać się będą Poranki Jazzowe dla dzieci.

Kultura
Pod chmurką i na sali. Co będzie można zobaczyć w wakacje w kinach?
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem