Zespół Collegium 1704 był już kilkakrotnie w Polsce, zawsze przyjmowany gorąco, ale wciąż chyba bardziej jest doceniany w Europie niż u nas. Niedawno wystąpił – po raz kolejny zresztą – na festiwalu w Salzburgu, gdzie wykonał „Mszę salzburską" Henricha Ignaza Franza Bibera, austriackiego kompozytora czeskiego pochodzenia, działającego w II połowie XVIII wieku.

Praską Orkiestrę Barokową Collegium 1704 założył w 2005 roku klawesynista i dyrygent Václav Luks. Impulsem był projekt związany z muzyką Bacha na potrzeby festiwalu Praska Wiosna, ale szybko Collegium 1704 zaczęło wieść samodzielny żywot.

Czesi grają dziś w całej Europie nie tylko Monteverdiego, Bacha czy Haendla. Collegium 1704 przywiązuje wielką wagę do promocji własnej muzyki dawnej, przede wszystkim Jana Dismasa Zelenki. Nazywany jest katolickim Bachem, miał 25 lat, gdy w 1704 roku przybył do Pragi, by się kształcić, a potem działał niemal w całej Europie.

Na festiwal „Chopin i jego Europa" Collegium 1704 przywiezie natomiast m.in. koncert fortepianowy innego czeskiego twórcy Vojtěcha Jíroveca, który przyjaźnił się z Mozartem, a w 1835 roku w Karlowych Warach spotkał się z Chopinem. Solistą w tym utworze będzie Tobias Koch, znakomity niemiecki pianista specjalizujący się w grze na fortepianach historycznych. Z czeskim zespołem zagra także fantazję na tematy z „Normy" Otto Nicolaia (21.08).

Najważniejsze będzie jednak „Requiem" Gaetano Donizettiego, które na innym wieczorze Collegium 1704 wraz z solistami wykona 19.08 przed sercem Chopina w bazylice św. Krzyża.