Reklama

Trzynastego w Warszawie Manson miał pecha

Dokładnie 20 lat temu ważyły się losy koncertu muzyka na Torwarze. Kwestia obrosła polityczną aferą. Teraz kilka partnerek muzyka oskarżyło go o to, że organizował horror nie tylko na scenie, ale także w ich życiu.

Publikacja: 02.02.2021 08:43

Marilyn Manson podczas koncertu we Włoszech w 2017 (fot. Livioandronico2013 - CC BY-SA 4.0)

Marilyn Manson podczas koncertu we Włoszech w 2017 (fot. Livioandronico2013 - CC BY-SA 4.0)

Foto: Wikimedia

Marilyn Manson dla jednych był ortodoksyjnym przedstawicielem horror rocka, inni zarzucali mu propagowanie satanizmu, okultyzmu, nihilizmu i promowanie pornografii.

Bulwersujące było na pewno to, że Brian Warner swój pseudonim stworzył z połączenia imienia Marilyn Monroe i nazwiska Charlesa Mansona, sprawcy makabrycznej zbrodni w willi Romana Polańskiego, w której zginęli m.in. żona reżysera Sharon Tate oraz jego przyjaciel Wojciech Frykowski, mąż Agnieszki Osieckiej. Zastanawia tolerancja dla nawiązywania do autora krwawej zbrodni, która zbulwersowała cały świat i złożyła się na ponury finał hipisowskiej utopii wraz z masakrą podczas koncertu The Rolling Stones w Altamont, w wykonaniu Aniołów Piekieł. Także śmierć Janis Joplin, Jimiego Hendrixa i Jima Morrisona, tworzyła pejzaż piekła na ziemi.

Jednak muzyk znajdował sprytne wytłumaczenie. Argumentował, że Manson stał się kozłem ofiarnym typowym dla naszej cywilizacji, zaś kolejnym jest on sam. W pierwszej kwestii nawiązywał do teorii, że twórca fatalnej sekty miał być szprycowany narkotykami w jednostce eksperymentalnej CIA, działającej pod płaszczykiem komuny hipisowskiej, która sprawdzała możliwości sterowania agentami uzależnionymi od psychodelików.

Nie znamy powodów brutalności muzyka, nie wiemy czy znęcając się nad kobietami, był wcześniej ofiarą podobnych praktyk. To wyjaśni sąd. Wcześniej z mitem narkotycznych rajów rozprawił się w swoim filmie o Hollywood Quentin Tarantino, w alternatywnej rzeczywistości zapobiegając masakrze Mansona, i wymierzając mu surową karę.

Zanim Marylin Manson zaczął karierę na początku lat 90. był dziennikarzem muzycznym, zafascynowanym m. in. muzyką Nine Inch Nails Trenta Reznora, a i mogącym liczyć na jego pomoc. Też połączył rocka z elektroniką, ale dodał wizerunek rodem z horrorów z makijażami, po których zobaczeniu trudno o spokojny sen.

Na początku zespół nazywał się Marilyn Manson & The Spooky Kids. Szokował widokiem dzieci w klatkach i szczątkami zwierząt, ociekającymi krwią. Już jako Marilyn Manson w 1993 r. wydał debiutancką płytę „Portrait of an American Family". Członkowie zespołu Twiggy Ramirez i Madonna Wayne Gacy również nosili pseudonimy powstałe z połączenia imienia sławnej piękności i nazwiska makabrycznego mordercy. Fani mocnych wrażeń dostali „turbo-atrakcje”, zaś konserwatywny senator Joseph Lieberman miał prawo sądzić, że powstał "prawdopodobnie najbardziej zdegenerowany zespół, jaki kiedykolwiek promowała mainstreamowa firma fonograficzna". Grupie przypisywano też destrukcyjny wpływ na młodzież i zachęcanie do zbrodni, zwłaszcza po masakrze w jednej z amerykańskich szkół.

Muzyk podgrzewał atmosferę sensacji, zaś założyciel amerykańskiego Kościoła Szatana Anton La Vey nadał mu oficjalny tytuł "wielebnego".

Napięcie w kraju przed koncertem w lutym 2001 r. było tak duże, że „Rzeczpospolita” zainwestowała w mój wyjazd do czeskiej Pragi, gdzie miałem sprawdzić, jak w rzeczywistości wygląda show. Czescy fani usłyszeli z głośników szatańskie szepty, diabelskie pomruki, zobaczyli szalejąca za białą kurtyną burza stroboskopowych błyskawic oraz scenę tajemniczą niczym poród w "Dziecku Rosemary", ulubionym filmie Marilyna Mansona.

RP.PL i The New York Times

Kup roczną subskrypcję w promocji - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Kultura
Pomyśleć o tym, co nieoczywiste. Galeria sztuki afrykańskiej Omeny Mensah w Warszawie
Patronat Rzeczpospolitej
Gwiazdy rozświetlają Kinotekę! Drugi dzień BNP Paribas Warsaw SerialCon za nami
Patronat Rzeczpospolitej
Serialowa stolica – BNP Paribas Warsaw SerialCon 2025 z programem dla dzieci, młodzieży i mieszkańców Warszawy
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej: „Kwestia kobieca 1550-2025”. Czy sztuka ma płeć?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Patronat Rzeczpospolitej
Znamy Laureatów Konkursu Dobry Wzór 2025
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama