Badania nad wpływem kolorów na ludzkie zachowanie prowadzi grupa psychologów Uniwersytetu Rochester w stanie Minnesota pod kierunkiem prof. Andrew Elliota. Wykazali oni, że kobieta w czerwieni ma o wiele większe szanse na to, że mężczyzna na randce okaże jej szczególną uwagę. Dla kobiet ubranych w szkarłaty mężczyźni są też bardziej hojni. Są skłonni wydać dużo więcej pieniędzy na kolację, niż planowali. A wszystko to robią bezwiednie, czerwony bowiem działa na ich podświadomość. Wyniki badań amerykańskich uczonych ogłoszono w branżowym magazynie „Journal of Personality and Social Psychology“.
Psycholodzy poprosili ponad 100 mężczyzn o dokładne przyjrzenie się fotografiom młodych, bardzo atrakcyjnych kobiet. Mieli ocenić ich urodę i na skali określić, jak bardzo chcieliby się z nimi spotkać czy nawet spędzić noc. Zdjęcia, które oglądali, miały różne kolory ramek. Okazało się, że modelkom w czerwonych ramkach wystawiano wyższe noty niż pozostałym. Badanie powtórzono, zmieniając kolor bluzek u niektórych pań. Atrakcyjniejsze oczywiście okazały się kobiety w czerwonych bluzkach – przy nich mężczyźni deklarowali w ankietach dwukrotnie wyższe sumy pieniędzy, które skłonni byliby wydać.
– Kolor ten tradycyjnie jest kojarzony z seksem i romansami, od czerwonych serc na dzień świętego Walentego począwszy, a na czerwonych światłach używanych powszechnie w dzielnicach domów publicznych skończywszy – mówi prof. Elliot. – Fascynacja czerwienią może być pochodną biologicznych instynktów, sygnalizować np. owulację. Zaskakujące jest jednak, w jak znaczącym stopniu kolor ten faktycznie kieruje naszymi zachowaniami i ocenami, i to bez udziału świadomości. Ankietowani bowiem twierdzili, że kolor nie odgrywał żadnej roli, gdy oceniali urodę modelek. Sami byli zaskoczeni wynikami badań. Pocieszające jest to, że kolor nie wpływał na stopień oceny inteligencji modelek.
Z pewnością jednak czerwona sukienka daje duże większe szanse na powodzenie w karnawale niż tradycyjna czarna.
[i]na podst. BBC News[/i]