Reklama

Nie chcemy słyszeć o raku

W Polsce nadal zbyt mało osób poddaje się badaniom przesiewowym w kierunku chorób nowotworowych, pomimo że są bezpłatne, dostępne w każdym regionie i nie trzeba mieć na nie skierowania

Publikacja: 29.01.2009 14:32

Kampania edukacyjna w liceach

Kampania edukacyjna w liceach

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

– Nasz kraj jest na szarym końcu w kwestii wykrywalności raka i udziału w badaniach profilaktycznych. Ludzie nie chcą myśleć, że rak może ich dotyczyć – a już na pewno nie ci, u których w rodzinie nie było żadnego przypadku zachorowania na nowotwór. Polacy nadal mało wiedzą o zapobieganiu i leczeniu chorób nowotworowych. Być może kampanie edukacyjne ciągle nie trafiają do licznej grupy ludzi, która jest oporna poddawaniu się badaniom. A zmotywować ich można różnie. W niektórych krajach pacjent, opłacając składkę zdrowotną, dostaje zniżkę, pod warunkiem że regularnie uczęszcza na badania przesiewowe – wyjaśnia dr n. med. Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld, konsultant w dziedzinie onkologii klinicznej w województwie warmińsko-mazurskim. – Niepokoi mnie także to, że u nas bardzo długo czeka się na wizytę u specjalisty i rozpoczęcie leczenia. W wielu ośrodkach przeprowadzających skriningi po wykryciu raka pacjentka musi czekać ponad trzy miesiące na wizytę u onkologa. Niweczy to efekt wczesnego wykrycia nowotworu – mówi Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld.

[srodtytul]Mammografia co dwa lata[/srodtytul]

Darmowe badania przesiewowe w Polsce dotyczą raka piersi, szyjki macicy, jelita grubego. Są to najczęściej występujące w społeczeństwie choroby, które wcześnie wykryte są wyleczalne. – Nie ma np. możliwości prowadzenia skriningu w kierunku mięsaków kości, bo to są choroby dość rzadkie i nie ma badania, które pomagałoby wykryć nowotwór we wczesnym stadium. Co więcej, wczesne wykrycie nie daje gwarancji stuprocentowego wyleczenia – tłumaczy konsultantka w dziedzinie onkologii klinicznej. W każdym regionie działa wojewódzki ośrodek koordynujący, który czuwa nad przebiegiem badań i informuje o nich. Można się zgłosić, by się zapisać na badania.

Od lat najczęstszym nowotworem złośliwym u kobiet w Polsce jest rak piersi. Badania mammograficzne mają za zadanie zwiększyć odsetek wczesnych wykryć, a co za tym idzie – wyleczeń. Skriningiem objęte są kobiety w wieku 50 – 59 lat. Raz na dwa lata w każdym województwie panie mają szansę na zrobienie tego typu badań. Drugim, jeśli idzie o częstość zachorowań, nowotworem u polskich kobiet jest rak szyjki macicy. Zachorowania w skali roku obejmują około 4 tys. kobiet. Programem objęto kobiety powyżej 25. roku życia, które raz na dwa lata mogą się poddać bezbolesnemu badaniu.

Do najczęstszych nowotworów złośliwych należy również rak jelita grubego. Polska jest regionem o średniej zachorowalności. – Nasze wyniki leczenia są najgorsze w Europie. Ponad połowa przypadków rozpoznawana jest zbyt późno – dodaje dr Gruszfeld. Optymalnym sposobem w badaniach przesiewowych na wykrycie tego nowotworu jest wykonanie kolonoskopii raz na dziesięć lat. Do badań przesiewowych wytypowano osoby w wieku 50 – 65 lat bez objawów raka jelita grubego oraz osoby w wieku 40 – 49 lat bez objawów raka mające krewnego pierwszego stopnia, u którego rozpoznano ten typ raka przed 60. rokiem życia.

Reklama
Reklama

Nadal nie wprowadzono programu badania przesiewowego w kierunku raka gruczołu krokowego, choć stanowi on ponad 5 proc. wszystkich nowotworów złośliwych u mężczyzn w Polsce. Rozpoznawany jest najczęściej u pacjentów powyżej 50. roku życia. Szansę na wyleczenie mają pacjenci z nowotworem we wczesnym stadium rozwoju (ograniczonym do gruczołu krokowego).

Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama