[b]Rz: Jakie są standardy europejskie w edukacji na temat cukrzycy? Jakie wzory powinniśmy wykorzystać?[/b]
[b]Prof. Edwin Gale:[/b] Badałem ten temat, zanim przyjechałem do Polski, i okazuje się, że standardów nie ma. Są wytyczne odnośnie do tego, jak należy edukować, ale nie zostało to jeszcze nigdzie spisane, by można było z tego korzystać jak z książki kucharskiej, by edukacja była skuteczna. Jeśli jakieś standardy istnieją, mają one charakter krajowy, ale nie europejski. Wymagania czy wytyczne obowiązujące w jednym kraju mogą mieć inne odpowiedniki w innym kraju, dlatego bardzo trudno stworzyć jedne standardy europejskie. Ale wykorzystując doświadczenie związane z wizytą w Polsce, zwrócę się do Europejskiego Towarzystwa ds. Badań nad Cukrzycą i zaproponuję prace nad stworzeniem takiego standardu.
[b]Często pan profesor podróżuje po świecie, zajmując się problemami leczenia cukrzycy w różnych krajach. Jakie są globalne problemy w leczeniu cukrzycy w krajach rozwiniętych, a jakie w rozwijających się?[/b]
W krajach rozwijających się istnieje podstawowy problem – chodzi o brak dostępu do insuliny. 50 tysięcy dzieci umiera rocznie z tego powodu. Według mnie brak leków to najczęstsza przyczyna zgonów w cukrzycy typu I w dzieciństwie. Kolejnym problemem w krajach rozwijających się jest brak uporządkowanej opieki diabetologicznej, którą w zasadzie dałoby się zapewnić za niewielkie pieniądze. Ruszyły już programy, które mają się zająć zapewnieniem podstawowej opieki zdrowotnej w biedniejszych krajach. Byłem ostatnio w Ugandzie, gdzie postanowiono uruchomić jeden z programów mających zapewnić dostęp do leczenia. Z kolei w Mozambiku stworzono partnerstwo między lokalnym towarzystwem diabetologicznym a europejskimi towarzystwami, które wysyłają edukatorów, a ci pomagają i wdrażają programy leczenia chorych na cukrzycę. O wynikach jeszcze nie można mówić, bo programy w tych krajach trwają zbyt krótko, ale widać gołym okiem, że większość pacjentów żyje.
[b]Czy widać różnice w liczbie zachorowań w krajach biednych i bogatych?[/b]