Dziś w Londynie w hotelu Grosvenor House odbędzie się specjalny pokaz mody połączony ze sprzedażą ubrań w różnych odcieniach różowego. W wydarzenie angażuje się m.in. Andrea McLean, najpopularniejsza w Wielkiej Brytanii prezenterka telewizyjna. Całkowity dochód z imprezy zostanie przekazany fundacjom działającym na rzecz walki z rakiem piersi.
9 października w Waszyngtonie, a 16 w Philadelphi – trzy dni z różowym: konferencje, debaty, targowiska. 25 października w Atlancie – wielki narodowy bieg po zdrowie. Również w Warszawie w sobotę ruszy w południe zdrowotny marsz. Uczestnicy będą trzymać w dłoniach różowe baloniki.
W każdym z wydarzeń chodzi o to samo – zapoznanie jak największej liczby ludzi z problematyką raka piersi, zapobieganie mu i wczesne wykrywanie. Choroba dotyka już co ósmej kobiety na świecie i jest najczęstszym nowotworem złośliwym u kobiet.
Różowa wstążka jest symbolem walki z rakiem. Po raz pierwszy została zaprezentowana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Raka Piersi. Najpierw, w 1990 r., podczas nowojorskiego biegu po zdrowie członkowie stowarzyszenia rozdali uczestnikom różowe czapki z daszkami. Rok później każda z biegnących kobiet otrzymała różową wstążkę. Pomysł został tak dobrze przyjęty, że kolejny rok – 1992, gazeta „New York Times” ogłosiła Rokiem Wstążki.
Od tego czasu w akcję angażują się instytucje i firmy komercyjne, które w październiku opatrują swoje produkty różową wstążką, co oznacza, że dochód z ich sprzedaży zostanie przeznaczony na walkę z rakiem piersi. W USA w rzeczy z różową wstążką można się ubrać od stóp do głów. W Europie takie produkty sprzedają przede wszystkim firmy kosmetyczne – Estee Lauder i Avon.