Symfonia jak morze

Do Filharmonii Narodowej przyjeżdża raz w roku i czekają na to jego wierni fani. Każdy koncert, którym dyryguje Jerzy Semkow, gwarantuje bowiem niezwykłe przeżycia.

Publikacja: 27.05.2010 04:06

W ostatnich kilkunastu latach Jerzy Semkow dyrygował w Warszawie przede wszystkim symfoniami Mozarta

W ostatnich kilkunastu latach Jerzy Semkow dyrygował w Warszawie przede wszystkim symfoniami Mozarta, Beethovena, Brahmsa czy Mahlera

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Hawałej GH Grzegorz Hawałej

Nie wypada mu wypominać wieku, nie zdradzimy zatem daty urodzenia Jerzego Semkowa, zwłaszcza że na estradzie wciąż prezentuje się młodo. Zachował niezwykłą energię oraz bystre spojrzenie, którym kontroluje wszystkich muzyków. Jego kariera to pasmo sukcesów i spotkań z najwyższej klasy zespołami na świecie. Począwszy od Filharmonii Leningradzkiej oraz Teatru Bolszoj w Moskwie, z którymi był związany ponad pół wieku temu, po znakomite orkiestry amerykańskie w Cleveland czy St. Louis i włoską orkiestrę RAI.

Artysta z tak ogromnym dorobkiem chętnie obecnie wraca do ulubionych przez siebie kompozytorów. W ostatnich kilkunastu latach dyrygował w Warszawie przede wszystkim symfoniami Mozarta, Beethovena, Brahmsa czy Mahlera. Na liście największych mistrzów symfonicznej formy nie mogło jednak zabraknąć Antona Brucknera.

Na tegoroczne spotkanie z warszawską publicznością Jerzy Semkow wybrał VIII symfonię tego austriackiego twórcy. „Minie tysiąc lat, nim zrozumiane będzie to wspaniałe dzieło!” – wykrzyknął współczesny Brucknerowi kompozytor Hugo Wolf, poznawszy VIII symfonię. Nie do końca miał rację. To rzeczywiście arcydzieło, ale zostało docenione znacznie szybciej, niż sądził Wolf, choć już po śmierci jego twórcy.

Anton Bruckner, który sporą część życia spędził jako skromny organista, jest spadkobiercą wielkich tradycji dwóch Panów B: Bacha i Beethovena. Był także wielkim admiratorem muzyki Wagnera. Wzorował się na nim, tworząc utwory wielowątkowe, nieunikające patosu. Niektórzy uważają, że jego symfonie są rozwlekłe i pogmatwane. Jeśli jednak interpretuje je tej klasy dyrygent co Jerzy Semkow, słuchacz dostrzeże ich misternie splecioną konstrukcję. A adagio z III symfonii to jedna z najpiękniejszych pieśni o miłości w dziejach muzyki.

Piątkowe i sobotnie wykonanie utworu Brucknera kończy sezon Filharmonii Narodowej.

[i]Jerzy Semkow, Filharmonia Narodowa, Warszawa, ul. Jasna 5, bilety: 25 – 65 zł, rezerwacje: tel. 22 551 71 30, piątek (28.05), godz. 19.30 – sobota (29.05), godz. 18[/i]

Nie wypada mu wypominać wieku, nie zdradzimy zatem daty urodzenia Jerzego Semkowa, zwłaszcza że na estradzie wciąż prezentuje się młodo. Zachował niezwykłą energię oraz bystre spojrzenie, którym kontroluje wszystkich muzyków. Jego kariera to pasmo sukcesów i spotkań z najwyższej klasy zespołami na świecie. Począwszy od Filharmonii Leningradzkiej oraz Teatru Bolszoj w Moskwie, z którymi był związany ponad pół wieku temu, po znakomite orkiestry amerykańskie w Cleveland czy St. Louis i włoską orkiestrę RAI.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla