Porcelana ekspresyjna i sfatygowana

Porcelana inaczej - pod tym hasłem odbyło się międzynarodowe sympozjum w Wałbrzychu. Teraz Wrocław prezentuje dwie wystawy z pracami tam powstałymi

Publikacja: 06.02.2011 00:01

Porcelana ekspresyjna i sfatygowana

Foto: materiały prasowe

We wrocławskim Muzeum Narodowym można oglądać wielkoformatową kompozycję ceramiczną „Faces in the Forest” wybitnego brytyjskiego artysty Michela Flynna, którego prace znajdują się m.in. w Victoria & Albert Museum w Londynie. Praca ofiarowana polskiemu muzeum przedstawia las – z konarami porcelanowych drzew i wychylającymi zza nich twarzami – jako symbol współczesnej kultury europejskiej. Flynn szukał do niej inspiracji w legendach i mitach różnych części Europy, m.in. odwiedzając w Polsce Górę Garbarkę i Wambierzyce. Artysta jest mistrzem plastycznych opowieści czerpiących z zapomnianych wierzeń i rytuałów.

Galeria BWA prezentuje porcelanowe prace 16 artystów z różnych krajów. Tylko w dwóch przypadkach ich dzieła mają luźny związek z porcelanową ceramiką użytkową. Miseczki Moniki Patuszyńskiej wyglądają jak sklejone z kawałków rozbitych serwisów. Zostały jednak odlane w jednej formie, choć model rzeczywiście składał się z potłuczonych elementów. Artystka bawi się nowymi ekspresyjnymi kształtami.

Gabriele Haine pozostaje przy klasycznych formach naczyń, by eksponować kruchość materiału i grę światła na niezwykle cienkich, często ażurowych ścianach.

Wielu projektantów tworzy eksperymentalne rzeźby, udowadniając, że porcelana jest równorzędnym materiałem z kamieniem, brązem i innymi tworzywami. Agatę Radomską fascynuje mlecznobiała uroda porcelany narzucająca skojarzenia z idealnym ludzkim ciałem wykutym w marmurze. Przewrotnie jej figurki przypominają jednak sfatygowane porcelanowe lalki, a nie antyczne posągi. Norio Shibata jest autorką półabstrakcyjnej figury kojarzącej się z organicznymi rzeźbami Henry'ego Moore'a.

Nie brakuje twórców, którzy traktują swoje porcelanowe rzeźby z poczuciem humoru i przymrużeniem oka. Anna Malicka-Zamorska stworzyła „pomnik” damskich pozłacanych porcelanowych trzewików. Jakże innych w wyrafinowanej elegancji od sławnych sfatygowanych butów Van Gogha! A Guy Michael Davis wykonał serię prześmiewczych porcelanowych portretów Lenina. Mogą śmiało konkurować z masową produkcją wielu gadżetów o podobnej tematyce.

Nie brakuje także artystów, których fascynuje współzależność między tworzonym obiektem a człowiekiem. Thomas Schmidt przekonuje, że w przedmiot wpisuje się energia artysty. Satoru Hoshino daje temu wyraz, pozostawiając odcisk swych dłoni w porcelanowych rzeźbach.

[i]Wystawa we wrocławskim Muzeum Narodowym czynna do 20 marca , a w BWA – do 4 marca[/i]

We wrocławskim Muzeum Narodowym można oglądać wielkoformatową kompozycję ceramiczną „Faces in the Forest” wybitnego brytyjskiego artysty Michela Flynna, którego prace znajdują się m.in. w Victoria & Albert Museum w Londynie. Praca ofiarowana polskiemu muzeum przedstawia las – z konarami porcelanowych drzew i wychylającymi zza nich twarzami – jako symbol współczesnej kultury europejskiej. Flynn szukał do niej inspiracji w legendach i mitach różnych części Europy, m.in. odwiedzając w Polsce Górę Garbarkę i Wambierzyce. Artysta jest mistrzem plastycznych opowieści czerpiących z zapomnianych wierzeń i rytuałów.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"