W Polsce ta impreza, która narodziła się 17 lat temu we Francji, nazywa się „Szalone dni muzyki". Jej tegoroczna edycja w Warszawie odbędzie się pod koniec września. Na razie krąży zaś po świecie, zaczęło się od koncertów we francuskim Nantes, potem zaś przyszła kolej na Hiszpanii.

Sinfonia Varsovia koncertuje na „Szalonych dniach muzyki" od początku ich istnienia i jak podkreśla dyrektor orkiestry, Janusz Marynowski bardzo chwali sobie ten rodzaj kontaktu z publicznością, choć wymaga on ogromnego wysiłku od muzyków. Na tym festiwalu, koncerty odbywają się od rana do wieczora i tak na przykład w ciągu jednego marcowego weekendu w Hiszpanii Sinfonia Varsovia zagrała aż siedmiokrotnie. Nie był to zresztą rekord. Na tegorocznej inauguracji „La Folle Journée" w Nantes na początku lutego dla polskiej orkiestry zaplanowano aż dziesięć występów.

Kolejna odsłona festiwalu odbędzie się między 3 a 5 maja w Tokio, także z udziałem Sinfonii Varsovia, którą na dziewięciu koncertach poprowadzi – tak jak w w Hiszpanii – Jean-Jacques Kantorow. Tegoroczna edycja zatytułowana jest „Le Sacre Russe" i poświęcona jest muzyce rosyjskiej. Orkiestra Varsovia wybrała utwory Rimskiego-Korsakowa, Czajkowskiego, Rachmaninowa i Prokofiewa.

Między jednym a drugim postojem festiwalowym warszawscy muzycy nie próżnują. Przebywają właśnie na dużym, prestiżowym tournee w Hiszpanii. W ciągu niespełna dwóch tygodni dadzą siedem koncertów. W programie mają dwa wielkie dzieła Beethovena – IX Symfonię oraz „Missę solemnis", w których obok międzynarodowych solistów towarzyszy im hiszpański chór Orfeon Pamplones. Wszystkimi koncertami dyryguje zaś jeden z najznakomitszych niemieckich kapelmistrzów – 77-letni Gerd Albrecht.

W następnym miesiącu orkiestrę Sinfonię Varsovia czekają dwa ważne występy. 7 maja w wielkiej sali Suntory Hall w Tokio będzie ona towarzyszyć Ivo Pogereliciowi w obu koncertach fortepianowych Chopina. Natomiast 30 maja warszawscy muzycy zaprezentują się w największym sali Salzburga – Grosses Festspielhaus. Koncert poprowadzi John Axelrod, w programie m. in. „Sinfonietta per archi" Pendereckiego oraz piekielnie trudny II Koncert skrzypcowy Wieniawskiego w wykonaniu austriackiego solisty Alexandra Hohenthala.