- Muzyka, która gramy, ma w sobie taką moc, że porywa nawet ludzi, którzy twierdzą, że nie lubią jazzu - powiedział Barber przed koncertem. Artysta, który urodził się w 1930 roku, od 63 lat prowadzi własny zespół.
Prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult przypomniał, że jubileuszowa Jazzowa Jesień będzie stała pod znakiem saksofonu. "W trakcie festiwalu wystąpi aż trzech wybitnych muzyków grających na tym instrumencie: Charles Lloyd, Jan Garbarek i Joshua Redman. Będzie też okazja, by zobaczyć i usłyszeć legendarnego amerykańskiego perkusistę Williama Billy'ego Harta oraz włoską wokalistkę Marię Pię DeVito - powiedział.
Stańko: Zawsze kochałem różnorodność
Zdaniem dyrektora artystycznego imprezy, Tomasza Stańki, program festiwalu jest różnorodny. - Zawsze kochałem różnorodność i skrajności, zarówno w mojej muzyce, jak i w sztuce w ogóle. Tutaj, podczas tworzenia programu festiwalu udało mi się pogodzić te dwie moje fascynacje i dzięki temu efekt jest tak niezwykły" - powiedział.
Jana Garbarka, norweskiego saksofonistę polskiego pochodzenia, bielska publiczność usłyszy już w czwartek. Towarzyszyć mu będzie wybitny perkusista z Indii Trilok Gurtu. Garbarek uważany jest za jednego z najwybitniejszych współczesnych saksofonistów. Tworzy od początku lat 70. Współpracował m.in. z Keithem Jarrettem. W przeszłości grał już także z Gurtu, czego pokłosiem były albumy "Living Magic" z 1990 i "Visible world" z 1995 roku. Muzyk z Indii współpracował m.in. z Johnem McLaughlinem i Joe Zawinulem.
Tradycyjnie podczas Jazzowej Jesieni Tomasz Stańko zaprezentuje swój nowy projekt. W piątek wystąpi z amerykańskimi muzykami Geraldem Cleaverem i Thomasem Morganem, z którymi nagrał album dedykowany Wisławie Szymborskiej. Publiczność, przyzwyczajona do fortepianu w muzyce Stańki, tym razem będzie mogła posłuchać kwartetu z gitarą. Zagra na niej pochodzący z Brazylii Neslon Veras. Bielska publiczność usłyszy tego dnia też Marię Pię De Vito z klasyczno-awangardowym programem In Compagnia d'Amore. Jej muzyka jest często eksperymentalna, ale zakorzeniona w tradycyjnych formach harmonii i melodii.