Konkurs „Projektowanie tożsamości/tożsamość projektowana" był pierwszą inicjatywą OperaLab. Jego uczestnicy mieli przedstawić projekt mobilnego pawilonu służącego do realizowania różnych funkcji instytucji kultury. Powinna to być ponadto konstrukcja łatwa w montażu, wykorzystująca materiały przyjazne środowisku i pozyskane z recyklingu. Nadesłano ponad sto propozycji. Decyzją jury wygrał lapidarny, wręcz minimalistyczny projekt Karola Żurawskiego, a na ekspozycję nagrodzonych i wyróżnionych prac wybrano Sale Redutowe.

– To szczególne miejsce w Teatrze Wielkim – uważa kurator przedsięwzięcia Igor Gałązkiewicz. – Sale Redutowe są jednym z niewielu łączników między pierwotną strukturą, zaprojektowaną przez Antonio Corazziego, a obecną formą gmachu autorstwa Bohdana Pniewskiego. Na potrzeby wystawy zostały jednak prawie całkowicie zabudowane. Wyznaczony dzięki podłodze i ścianom sięgającym na wysokość prawie trzech metrów biały sześcian stworzył wewnętrzną, nowoczesną strukturę, spod której przezierała neoklasycystyczna warstwa.

Głównym elementem wystawy było dziesięć świecących boksów, kryjących zakodowany tracker. Po zbliżeniu się do niego i nakierowaniu kamery użyczanego zwiedzającym tabletu uruchamiana była aplikacja prezentująca poszczególne pawilony. Pomysł wykorzystania technologii Augmented Reality wynikał z potrzeby stworzenia niezależnego świata, w którym lepiej można było docenić specyfikę projektowanych pawilonów. Technologia ta dawała również możliwość działań interaktywnych, można było więc poznać wariantowość projektów, ich alternatywne wersje czy sposoby składania.

Oprócz zwycięskiego pawilonu Karola Żurawskiego oraz koncepcji wyróżnionej II nagrodą – autorstwa Rafala Oleksika, Agnieszki Wyrwas i Krzysztofa Stępnia oraz wyróżnionego pawilonu zaprojektowanego przez Gonzalo del Val I Diego de las Heras – pokazano także siedem innych projektów. Taka struktura ekspozycji, składającej się z modułów pozwalających na tworzenie zmiennych konfiguracji, umożliwiła prezentację w różnych przestrzeniach. Wystawę można było niedawno oglądać na Festiwalu „Przemiany" w Centrum Nauki Kopernik, a także podczas Łódź Design Festival.

j.m.