Programy lojalnościowe: czy to się opłaca?

Dla klientów – wartość dodana do zakupów, szansa na odebranie nagrody, najlepiej dowolnie przez siebie wybranej. Dla firm – możliwość zbudowania więzi z klientami, zachęcenia ich do ponownych zakupów i zainteresowania innymi produktami. Wygląda na to, że programy lojalnościowe to rozwiązanie, które przynosi korzyści obu zainteresowanym stronom.

Publikacja: 08.05.2014 14:50

Programy lojalnościowe: czy to się opłaca?

Foto: ROL

Idea programów lojalnościowych narodziła się ponad dwa wieki temu. Zaczęło się w amerykańskiej sieci sklepów Sperry&Hutchinson, która chcąc zachęcić klientów do dokonania ponownych zakupów, rozdawała im specjalne znaczki. Klienci kolekcjonowali je, a gdy uzbierali określoną pulę, mogli wymienić znaczki na nagrody. Programy lojalnościowe do dzisiaj są w USA silnym elementem wiążącym klientów z daną marką. W Stanach, które obok Niemiec uchodzą za kolebkę tego typu rozwiązań, każde gospodarstwo domowe należy średnio do ponad 18 programów, aktywnie uczestnicząc przynajmniej w 6 z nich.

 

Dla jednych kawa, dla innych darmowy serwis

W czołówce sieci mogących się pochwalić najaktywniejszymi klientami uczestniczącymi w programach lojalnościowych, znajdują się m.in. kawiarnie Starbucks, które za odpowiednią częstotliwość zakupów lub w dniu urodzin klienta oferują darmową kawę, syrop smakowy czy bitą śmietanę. Starbucks nie wprowadził katalogów ani systemu zbierania punktów, nagradza klientów z góry przygotowanymi bonusami. Druga na liście marek z najlepszymi programami lojalnościowymi jest sieć AGD Best Buyes. Firma proponuje w ramach swojego programu lojalnościowego darmowy serwis, wydłużony czas zwrotu towaru czy bezpłatną dostawę pod wskazany adres.

 

Budujemy lojalność, chcemy nagród

W Polsce długo opierano się na zapoczątkowanych w Stanach znaczkach rozdawanych w ramach programów lojalnościowych. Miało to służyć nagradzaniu klientów i zachęcaniu ich do ponownych zakupów. Pierwsze znaczki pojawiły się na stacjach benzynowych Shell, z czasem upowszechniły się w innych branżach. Dzisiaj to naturalny element prowadzenia działalności handlowo-usługowej i doceniania klientów oraz budowania ich przywiązania do marki funkcjonujący w różnych formach – najczęściej pod postacią elektronicznych kart.

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że ok. 50% polskich konsumentów uczestniczy w przynajmniej jednym programie. Poza tym okazuje się, że coraz więcej osób, które budują swoją lojalność w stosunku do konkretnej marki, zainteresowana jest głównie korzyściami materialnymi, o których wyborze sama może zdecydować. Nie dziwi więc, że na liście argumentów przemawiających za uczestnictwem w programach lojalnościowych, zaraz za możliwością zyskania zniżki czy rabatu, znajduje się możliwość wymiany zebranych punktów na nagrody.

Taką szansę dają m.in. nowe karty IQ, oferowane przez Deutsche Bank.

Karty IQ – debetowa i kredytowa, promujące sztukę inteligentnych zakupów, są dla klientów przepustką do programu lojalnościowego MasterCard Rewards i specjalnej kategorii nagród smART Rewards. W jej ramach można otrzymać designerskie przedmioty takich projektantów jak np. Alessi. Punkty z obu kart się sumują, a to dodatkowa korzyść dla klientów. Wartość dodaną do kart IQ stanowi również ich wyjątkowy wygląd – na każdej widnieje pop-artowy wizerunek Alberta Einsteina. Genialny naukowiec jest symbolem inteligencji.

 

Wszyscy zyskują

Korzystanie z programów lojalnościowych to obustronna korzyść. Klienci, dokonując codziennych zakupów, mają szansę „wypracowania" dodatkowych bonusów, a nagrody zawsze działają motywująco. Zyskują na tym firmy, do których ci sami klienci ponownie wracają, przyciągając przy okazji nowych konsumentów. Co więcej, poprzez prowadzenie programów lojalnościowych marki mają okazję zebrania bezcennych informacji na temat swoich klientów. W badaniu ARC 30% respondentów zadeklarowało, że uczestnictwo w programie lojalnościowym sprawiło, iż częściej decydują się za zakupy w firmie, która program ten uruchomiła. Istotny jest też fakt, że wracając do danej marki, klienci są zainteresowani jej nowymi produktami.

Idea programów lojalnościowych narodziła się ponad dwa wieki temu. Zaczęło się w amerykańskiej sieci sklepów Sperry&Hutchinson, która chcąc zachęcić klientów do dokonania ponownych zakupów, rozdawała im specjalne znaczki. Klienci kolekcjonowali je, a gdy uzbierali określoną pulę, mogli wymienić znaczki na nagrody. Programy lojalnościowe do dzisiaj są w USA silnym elementem wiążącym klientów z daną marką. W Stanach, które obok Niemiec uchodzą za kolebkę tego typu rozwiązań, każde gospodarstwo domowe należy średnio do ponad 18 programów, aktywnie uczestnicząc przynajmniej w 6 z nich.

Pozostało 83% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla