Chinoiserie w Łazienkach Królewskich

W Łazienkach Królewskich w Warszawie jeszcze tylko przez dwa tygodnie trwa III Festiwal Lampionów - pisze Monika Kuc.

Aktualizacja: 21.08.2014 15:52 Publikacja: 21.08.2014 15:40

III Festiwal Lampionów w Łazienkach Królewskich w Warszawie

III Festiwal Lampionów w Łazienkach Królewskich w Warszawie

Foto: Archiwum autora

Codziennie można spacerować Aleją Chińską pod czerwonymi lampionami, a w nadchodzący weekend skorzystać z dodatkowych atrakcji. W sobotę w Starej Kordegardzie będzie okazja do poznania tajników pisma chińskiego i jego związków z kaligrafią (o godz. 16). Przypomnijmy, że archeolodzy pierwsze zabytki pisane w tym języku, pochodzące z XVI wieku p.n.e., odkryli na kościach wróżebnych wykonanych z żółwich skorup.

Zobacz galerię zdjęć

Można też dołączyć do warsztatów ćwiczeń qigongu z cyklu „Zaczerpnij zdrowia w ogrodach Łazienek Królewskich". Tym razem będą to treningi oparte na Wu Qin Xi - „Ćwiczeniach Pięciu Zwierząt", imitujących ruchy dzikich zwierząt i ptaków, wzmacniających ciało i psychikę (sobota i niedziela na trawniku przy Pałacu Myślewickim o godz. 10).

W niedzielę Starej Kordegardzie o godz. 12 w programie są warsztaty laki azjatyckiej, oparte na metodach dawnych mistrzów chińskich (obowiązują zapisy na e-mail: edukacja@lazienki-krolewskie.pl)

W niedzielne popołudnie warto dołączyć do spaceru po Ogrodzie Chińskim z przewodnikiem o godz.16.30. Można też o dowolnej porze wyruszyć na odkrywanie tajemnic chińskiej kultury i sztuki, ukrytych w Łazienkach (z pomocną mapką „Lwy, smoki i feniksy" dostępną w kasach Muzeum).

Doskonałym uzupełnieniem spacerów Aleją Chińską jest także wystawa plenerową „Chinoiserie w Łazienkach Królewskich" (przy wejściu do Łazienek od strony Agrykoli).

Chinoiserie to modne w Europie dekoracyjne fantazyjne motywy inspirowane dalekowschodnimi wzorami. A szerzej moda na chińszczyznę w wielu dziedzinach życia: literaturze, filozofii, teatrze, sztuce użytkowej i architekturze ogrodowej. Do XVIII wieku wyobraźnię europejczyków rozbudzały przekazy podróżników, misjonarzy, poselstw dyplomatycznych, idealizujące obraz cesarstwa . Później zaczęły napływać szeroką falą towary z Dalekiego Wschodu, głównie dzięki Brytyjskiej oraz Holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej. Apogeum popularności w Europie osiągnęły one między latami 30. a 70. XVIII wieku. Chińczycy świadomi tej mody zaczęli produkować towary specjalnie na europejski rynek, np. w manufakturze porcelany w mieście Jingdezhe.

Europejskie dwory prześcigały się w dekoracjach chinoiserie w pałacowych wnętrzach i ogrodowych pawilonach. Na polskim dworze Stanisława Augusta najpełniejszy kształt moda ta zyskała w Łazienkach Królewskich. Gabinet Króla w Pałacu na Wyspie zdobiło m.in. znane dziś z przedwojennych zdjęć malowidło przedstawiające widok Kantonu i panoramę Rzeki Perłowej. Wnętrza Sali Bawialnej w Białym Domku dekorowały chińskie tapety oraz malowidło przedstawiającym sceny z życia Chińczyków. Nad kanałami otaczającymi Biały Domek znajdowały się chińskie galerie. Na skrzyżowaniu Promenady Królewskiej oraz Drogi Wilanowskiej wznosiła się okazała Brama Chińska, zwana też Mostem Chińskim. W wnętrzach nie brakowało również ozdobnej pięknej chińskiej porcelany.

Monika Kuc

Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem