Czy kampanie społeczne mogą wpłynąć na świadomość przyszłego pożyczkobiorcy?

Szybkie pożyczki gotówkowe zwykle pojawiają się w mediach w kontekście afer i ludzkiej naiwności. W powszechnej opinii branie tak zwanych chwilówek to najprostsza droga do zguby. Tymczasem badania przeprowadzone wśród klientów firm pożyczkowych nie potwierdzają alarmujących doniesień prasy. Czy za rosnącą świadomość obecnych i przyszłych pożyczkobiorców odpowiadają autorzy kampanii społecznych?

Publikacja: 04.09.2014 12:50

Czy kampanie społeczne mogą wpłynąć na świadomość przyszłego pożyczkobiorcy?

Foto: ROL

Trzy-cztery miliardy złotych – tyle według oficjalnych raportów wart jest dziś rynek pożyczek parabankowych w Polsce. To niewiele w porównaniu z sumą pobranych kredytów konsumpcyjnych (ok. 131 miliardów złotych na koniec ubiegłego roku), jednak chwilówki zyskują wśród Polaków coraz większą popularność. Według danych z 12 firm pożyczkowych, które zrzeszone są w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, w roku 2013 wzięliśmy co najmniej 664 tysiące szybkich pożyczek. Tym samym o blisko 95 tysięcy przekroczyliśmy wynik z wcześniejszych 12 miesięcy i aż o 250 tysięcy – sprzed dwóch lat. Co wpłynęło na tak znaczący wzrost obrotów w branży?

 

Z banku do firmy pożyczkowej

Strumień klientów, którzy skłonni byli wziąć szybki kredyt, przekierowała do firm pożyczkowych Komisja Nadzoru Bankowego. Jej decyzje o blokowaniu kredytów zmusiły prawie 100 tysięcy osób do poszukania nowego źródła pieniędzy. Nie oznacza to jednak, że chwilówki są dostępne dla każdego. Firmy pożyczkowe również wnikliwie sprawdzają wiarygodność potencjalnych kredytobiorców i w niemal co drugim przypadku (46,7% – dane KPF) odmawiają przesłania środków.

 

Proste zasady są najważniejsze

By jednak przybliżyć opinii publicznej mechanizm bezpiecznego korzystania z chwilówek, uruchomiono szereg kampanii społecznych. Większość z nich, w tym akcja „Zanim podpiszesz", wspierana przez Narodowy Bank Polski, Ministerstwo Sprawiedliwości i Policję, przypominała o wnikliwym czytaniu umów pożyczkowych i samodzielnym obliczaniu kosztów usługi. Same firmy, jak oferująca szybkie pożyczki VIA SMS PL Sp. z o.o., zadbały o umieszczenie w centralnym punkcie swojej strony internetowej widocznego na pierwszy rzut oka kalkulatora opłat. Co ciekawe, podobnej praktyki nie stosują banki, którym zdarza się ukrywać dodatkowe koszty kredytu np. w postaci obowiązkowych ubezpieczeń.

 

Kampanie społeczne i praktyka działania pożyczkodawców przyniosły pożądane efekty. 63% osób obecnie korzystających z pożyczek oceniło warunki ich pobierania jako dobre, a kolejne 29% raczej dobre. Niezadowolenie wyraził mniej niż co dziesiąty badany.

Trzy-cztery miliardy złotych – tyle według oficjalnych raportów wart jest dziś rynek pożyczek parabankowych w Polsce. To niewiele w porównaniu z sumą pobranych kredytów konsumpcyjnych (ok. 131 miliardów złotych na koniec ubiegłego roku), jednak chwilówki zyskują wśród Polaków coraz większą popularność. Według danych z 12 firm pożyczkowych, które zrzeszone są w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, w roku 2013 wzięliśmy co najmniej 664 tysiące szybkich pożyczek. Tym samym o blisko 95 tysięcy przekroczyliśmy wynik z wcześniejszych 12 miesięcy i aż o 250 tysięcy – sprzed dwóch lat. Co wpłynęło na tak znaczący wzrost obrotów w branży?

Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem