Reklama

Czy kampanie społeczne mogą wpłynąć na świadomość przyszłego pożyczkobiorcy?

Szybkie pożyczki gotówkowe zwykle pojawiają się w mediach w kontekście afer i ludzkiej naiwności. W powszechnej opinii branie tak zwanych chwilówek to najprostsza droga do zguby. Tymczasem badania przeprowadzone wśród klientów firm pożyczkowych nie potwierdzają alarmujących doniesień prasy. Czy za rosnącą świadomość obecnych i przyszłych pożyczkobiorców odpowiadają autorzy kampanii społecznych?

Publikacja: 04.09.2014 12:50

Czy kampanie społeczne mogą wpłynąć na świadomość przyszłego pożyczkobiorcy?

Foto: ROL

Trzy-cztery miliardy złotych – tyle według oficjalnych raportów wart jest dziś rynek pożyczek parabankowych w Polsce. To niewiele w porównaniu z sumą pobranych kredytów konsumpcyjnych (ok. 131 miliardów złotych na koniec ubiegłego roku), jednak chwilówki zyskują wśród Polaków coraz większą popularność. Według danych z 12 firm pożyczkowych, które zrzeszone są w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, w roku 2013 wzięliśmy co najmniej 664 tysiące szybkich pożyczek. Tym samym o blisko 95 tysięcy przekroczyliśmy wynik z wcześniejszych 12 miesięcy i aż o 250 tysięcy – sprzed dwóch lat. Co wpłynęło na tak znaczący wzrost obrotów w branży?

 

Z banku do firmy pożyczkowej

Strumień klientów, którzy skłonni byli wziąć szybki kredyt, przekierowała do firm pożyczkowych Komisja Nadzoru Bankowego. Jej decyzje o blokowaniu kredytów zmusiły prawie 100 tysięcy osób do poszukania nowego źródła pieniędzy. Nie oznacza to jednak, że chwilówki są dostępne dla każdego. Firmy pożyczkowe również wnikliwie sprawdzają wiarygodność potencjalnych kredytobiorców i w niemal co drugim przypadku (46,7% – dane KPF) odmawiają przesłania środków.

 

Reklama
Reklama

Proste zasady są najważniejsze

By jednak przybliżyć opinii publicznej mechanizm bezpiecznego korzystania z chwilówek, uruchomiono szereg kampanii społecznych. Większość z nich, w tym akcja „Zanim podpiszesz", wspierana przez Narodowy Bank Polski, Ministerstwo Sprawiedliwości i Policję, przypominała o wnikliwym czytaniu umów pożyczkowych i samodzielnym obliczaniu kosztów usługi. Same firmy, jak oferująca szybkie pożyczki VIA SMS PL Sp. z o.o., zadbały o umieszczenie w centralnym punkcie swojej strony internetowej widocznego na pierwszy rzut oka kalkulatora opłat. Co ciekawe, podobnej praktyki nie stosują banki, którym zdarza się ukrywać dodatkowe koszty kredytu np. w postaci obowiązkowych ubezpieczeń.

 

Kampanie społeczne i praktyka działania pożyczkodawców przyniosły pożądane efekty. 63% osób obecnie korzystających z pożyczek oceniło warunki ich pobierania jako dobre, a kolejne 29% raczej dobre. Niezadowolenie wyraził mniej niż co dziesiąty badany.

Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Reklama
Reklama