Reklama

Dziedzictwo przeszłości, mobilność przyszłości

„Mobilne idee" to cykl spotkań organizowanych w Salach Redutowych Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, podczas których menedżerowie kultury, socjologowie, artyści, projektanci i przedstawiciele biznesu dzielą się doświadczeniami, dyskutują o przyszłości oraz kondycji współczesnej sztuki i miasta.

Publikacja: 03.10.2014 02:00

Dziedzictwo przeszłości, mobilność przyszłości

Foto: Rzeczpospolita

Na jesień zaplanowano trzy spotkania. Pierwsze odbędzie się 10 października, a jego tematem ma być dziedzictwo. Ma ono fundamentalne znaczenie w kulturze i sztuce. Tym razem jednak uczestnicy dyskusji spróbują się zastanowić, jaką rolę może odgrywać w budowaniu tożsamości instytucji kultury oraz jej komunikacji z widzem.

Dziedzictwo to wartość unikalna i wyjątkowa, służy więc umacnianiu pozycji instytucji kultury i jej marki. Jednocześnie w dzisiejszym świecie tradycję musi łączyć się z otwartością na innowacyjność. Jak zatem przybliżać widzom własną tożsamość, a jednocześnie prowadzić działania nowatorskie? Jak w ogóle opowiadać o historii i wartościach instytucji i czy dziedzictwo jest obszarem nienaruszalnym? To tylko kilka zagadnień, które mają stać się punktem wyjścia do październikowej dyskusji.

Tradycja musi we współczesnym świecie łączyć się z otwartością na innowacje

Na 28 listopada wybrano natomiast temat „Mobilność przyszłości". Nasza epoka jest bowiem czasem nieustannych zmian. Miasta, w których żyjemy, muszą więc dostosowywać się do coraz większej społecznej ruchliwości.

Powinni jednak o tym pamiętać nie tylko specjaliści od infrastruktury czy transportu, ale i instytucje kultury. Ich atutem była dotąd ciągłość i trwałość. Tymczasem obecnie coraz więcej działań społecznych i kulturalnych planowanych jest na krótki czas. Sprzyjają integracji, ale nikt nie zakłada, że przemienią się w długofalowe programy. Muszą to uwzględniać instytucje kultury i same sprzyjać takiej mobilności idei i pomysłów.

Reklama
Reklama

Bardzo ciekawie zapowiada się dyskusja 12 grudnia, która ma być poświęcona architekturze... zmysłów. Czy sztuka bywa przez nas odbierana jedynie intelektualnie, czy też liczą się nasze doznania wrażeniowe? Każdy spektakl teatralny, operowy czy baletowy, a także prace malarskie lub rzeźbiarskie oglądamy w konkretnym otoczeniu. Zaczyna ono odgrywać coraz istotniejszą rolę, wystarczy zauważyć, z jaką starannością dokonuje się dziś aranżacji wystaw.

Instytucje kultury stosują wiele metod, by zwiększyć atrakcyjność swej oferty i starają się zaangażować wszystkie zmysły odbiorców. Czy jednak robią to intuicyjnie, czy też powinny planować swe działania i jak w tym celu wykorzystać walory architektoniczne swych siedzib? Oto pytania, na które dopiero zaczyna się szukać odpowiedzi.Cykl „Mobilne idee" rozwija idee think tanku dla kultury OperaLab, zainaugurowanego w październiku 2012 roku przez Teatr Wielki-Operę Narodową we współpracy z BMW.

Na jesień zaplanowano trzy spotkania. Pierwsze odbędzie się 10 października, a jego tematem ma być dziedzictwo. Ma ono fundamentalne znaczenie w kulturze i sztuce. Tym razem jednak uczestnicy dyskusji spróbują się zastanowić, jaką rolę może odgrywać w budowaniu tożsamości instytucji kultury oraz jej komunikacji z widzem.

Dziedzictwo to wartość unikalna i wyjątkowa, służy więc umacnianiu pozycji instytucji kultury i jej marki. Jednocześnie w dzisiejszym świecie tradycję musi łączyć się z otwartością na innowacyjność. Jak zatem przybliżać widzom własną tożsamość, a jednocześnie prowadzić działania nowatorskie? Jak w ogóle opowiadać o historii i wartościach instytucji i czy dziedzictwo jest obszarem nienaruszalnym? To tylko kilka zagadnień, które mają stać się punktem wyjścia do październikowej dyskusji.

Reklama
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Reklama
Reklama