Reklama

Dlaczego Boże Narodzenie obchodzimy 25 grudnia?

Od kiedy obchodzimy święta Bożego Narodzenia? Dlaczego właśnie 25 grudnia? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w książce ks. prof. Józefa Naumowicza „Prawdziwe początki Bożego Narodzenia".

Aktualizacja: 25.12.2014 10:44 Publikacja: 24.12.2014 18:07

Dlaczego Boże Narodzenie obchodzimy 25 grudnia?

Foto: materiały prasowe

Autor na 500 stronach omawia stan badań i ustala dokładna datę ustanowienia święta na 328 rok w Betlejem, w miejsce kultu narodzenia Chrystusa.

Betlejemska grota była znanym miejscem kultu już od II wieku. W III wieku nastąpił rozwój pielgrzymek do Ziemi Świętej do różnych miejsc związanych z życiem Jezusa, w tym do Betlejem, co potwierdza Euzebiusz z Cezarei. Na początku IV wieku powstała bazylika nad Grotą Narodzenia.

Bazylika została wzniesiona na polecenie cesarza Konstantyna Wielkiego. A jej poświęcenie odbyło się w obecności pielgrzymującej do Ziemi Świętej cesarzowej Heleny, matki Konstantyna. Z porównawczych obliczeń wynika, że było to w 328 roku. Skoro powstała bazylika, musiała ukształtować się też specjalna liturgia dla tego miejsca.

W Rzymie święta Bożego Narodzenia zaczęto obchodzić od około 336 roku Konkretna data święta jest podwójna - na Zachodzie Boże Narodzenie obchodzone jest 25 grudnia , a na Wschodzie jako Epifania (w polskiej tradycji zwana świętem Trzech Króli) - 6 stycznia.

Ewangelie nie podają żadnych dokładnych dat, z historycznych odniesień wynika z nich jedynie, że Chrystus przyszedł na świat za panowania Heroda w czasie spisu ludności przeprowadzonego z nakazu cesarza Oktawiana Augusta, gdy zarządcą Syrii był Kwiryniusz.

Reklama
Reklama

Dlaczego zatem Boże Narodzenie obchodzi się 25 grudnia lub 6 stycznia? Ks. Naumowicz tłumaczy, że obie te daty mają znaczenie symboliczne i na ich przyjęcie złożyło się wiele czynników; chronologicznych, teologicznych, egzegetycznych. 25 grudnia łączy się z dniem zimowego przesilenia, symbolizującego zwycięstwo światła nad ciemnością. A Pismo Święte przedstawia wszak przyjście Mesjasza jako pojawienie się światła, które rozświetla mroki i ciemności. Symbolika drugiej daty - 6 stycznia łączy się z szóstym dniem stworzenia, gdy do życia powołany został człowiek oraz z dniem i godziną śmierci Syna Bożego dla odkupienia ludzkości.

Jednocześnie autor przeciwstawia się teoriom, sugerującym, że święto narodzenia Jezusa powstało głównie dlatego, by zastąpić święta pogańskie, związane z kultem słońca, bo 25 grudnia, jak i 6 stycznia nie były wcale najważniejszymi datami obchodów ku czci słońca w Cesarstwie Rzymskim.

I dowodzi, że o powstaniu świąt narodzenia Chrystusa przesądziły przede wszystkim czynniki wewnątrzchrześcijańskie. Jak pisze: „Decydujący był rozwój kościelnego roku liturgicznego, w którym centralne miejsce zajmowała Wielkanoc, kolejne święta były umieszczane także w dniach mających wielką wymowę symboliczną i teologiczną. Ta nowa teoria, którą można nazwać „Hipotezą liturgiczno-paschalną" najlepiej wyjaśnia powstanie świąt Bożego Narodzenia i Epifanii w IV wieku.

ks. Józef Naumowicz, Prawdziwe początki Bożego Narodzenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2014

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama