Krety kradną dane z firm

Rośnie liczba przypadków wynoszenia tajemnic z firmy przez pracowników. Najczęściej trafiają one do konkurencji.

Publikacja: 12.07.2014 08:00

Krety kradną dane z firm

Foto: Bloomberg

Poufne informacje: bazy klientów, wyniki sprzedaży, a zwłaszcza strategie rozwoju i projekty, to dla konkurencji łakomy kąsek. Eksperci są zgodni – przybywa osób, które bez skrupułów te dane wynoszą. Zjawisko dotyka niemal wszystkich branż.

Agata C., 33-latka z Warszawy, pracująca w spółce turystycznej, przez rok zdradzała znajomemu tajniki firmy. – Dane o klientach, korespondencję e-mailową z nimi, warunki finansowe umów – wylicza Wojciech Sołdaczuk, wiceszef Prokuratury Rejonowej Warszawa-Mokotów.

Dzięki temu znajomy C., też z branży, mógł oferować tańsze usługi. Sąd ukarał kobietę łagodnie: 2 tys. zł grzywny.

Z kolei Marcin B. z Oświęcimia tak skutecznie podkopywał firmę szefa, że dotąd dobrze prosperująca, popadła w długi i omal nie zbankrutowała. B. ma zarzut z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Według Komendy Głównej Policji w 2013 r. wszczęto 150 spraw o ujawnienie tajemnicy zawodowej lub służbowej, pięć lat temu 121, a przed dekadą – mniej niż 100. Tylko w co trzecim zgłoszonym przypadku udało się znaleźć dowody przestępstwa.

Eksperci są jednak przekonani, że do organów ścigania trafia ułamek spraw. – Istnieje ogromna ciemna liczba takich przypadków – mówi Adam Rapacki, były wiceszef MSW. – O ile w korporacjach buduje się system ochrony bezpieczeństwa przed wyciekiem poufnych informacji, o tyle w mniejszych firmach podejmuje się działania, dopiero gdy to nastąpi.

– Problem narasta – dodaje Alicja Słowińska, detektyw z Wrocławia, która przygotowuje procedury zabezpieczeń firm przed szpiegostwem gospodarczym i kradzieżami. – Kiedyś były to przypadki sporadyczne. Dziś dotykają wszystkich branż, bo każda ma swoje poufne informacje i jest obiektem zainteresowania konkurencji.

Jak zaznacza, robią to najczęściej pracownicy na wypowiedzeniu, niezadowoleni z apanaży lub mający firmę własną albo założoną na kogoś znajomego.

Poufne informacje: bazy klientów, wyniki sprzedaży, a zwłaszcza strategie rozwoju i projekty, to dla konkurencji łakomy kąsek. Eksperci są zgodni – przybywa osób, które bez skrupułów te dane wynoszą. Zjawisko dotyka niemal wszystkich branż.

Agata C., 33-latka z Warszawy, pracująca w spółce turystycznej, przez rok zdradzała znajomemu tajniki firmy. – Dane o klientach, korespondencję e-mailową z nimi, warunki finansowe umów – wylicza Wojciech Sołdaczuk, wiceszef Prokuratury Rejonowej Warszawa-Mokotów.

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej