Słodka wpadka TVP

Pojawienie się w „Wiadomościach" nazwy Wedel mogło być ukrytą reklamą

Aktualizacja: 02.07.2012 22:25 Publikacja: 02.07.2012 22:21

Słodka wpadka TVP

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Przez cały czas trwania Euro dziennikarze TVP rozmawiali z celebrytami o sporcie w specjalnym studiu umiejscowionym na dachu fabryki Wedla. Ale wątpliwości co do ukrytej formy reklamy pojawiły się, gdy dwa razy nadano stamtąd także „Wiadomości".

W niedzielę szef serwisu Piotr Kraśko przywitał widzów słowami o specjalnym wydaniu „Wiadomości" ze „studia TVP na dachu fabryki Wedel". A zgodnie z obowiązującym prawem wszelkie reklamy w programach informacyjnych są zakazane. Dotyczy to zarówno sponsoringu, lokowania produktu (product placement) czy kryptoreklamy.

Kwestie ukrytej reklamy i product placement reguluje unijna dyrektywa z 2007 roku, której zapisy w ubiegłym roku zostały wdrożone do ustawy o radiofonii i telewizji.

Mówią one m.in. o tym, że w przypadku lokowania produktu w audycji, filmie lub serialu widz musi zostać o tym poinformowany za pomocą specjalnego znaku graficznego. Tak właśnie było podczas nadawania z dachu Wedla rozmów sportowych. Tego nie można było jednak zrobić w "Wiadomościach", gdyż oznaczałoby to jawne złamanie ustawy.

Jednak, jak podkreślają eksperci, wszystko wskazuje na to, że w przypadku „Wiadomości" mieliśmy do czynienia z formą reklamy.

- Jeśli nie wbrew, to na pewno było to mocno obok prawa - mówi „Rz" prof. Ewa Nowińska z UJ, która od lat zajmuje się prawem mediów i reklamy. - Dla widza „Wiadomości" nie było specjalnie istotne, z jakiego dachu jest nadawany program, więc trudno tłumaczyć, że była to zwykła informacja. Jeśli między TVP i Wedlem było porozumienie finansowe, to mieliśmy do czynienia z ukrytą reklamą - podkreśla.

Podobnego zdania jest radca prawny Anna Szymańska z kancelarii prawnej IP & Media. - Nie musiało to być lokowanie produktu, form reklamy jest wiele i każda powinna być odpowiednio oznaczona. Dziennikarzowi nie wolno przemycać, podając informacje, treści handlowych, a tutaj została wymieniona nazwa firmy - zaznacza.

TVP tłumaczy, że w przypadku „Wiadomości" nie była to ukryta reklama ani lokowanie produktu. -Jest to wypowiedź dotycząca sytuacji faktycznej -tak na nasze pytanie w tej sprawie odpowiedziało Centrum Informacji TVP.

Co więcej, zdaniem telewizji problemu naruszenia przepisów nie ma, bo „ani przekaz ze studia Euro 2012, ani przekaz ze studia na dachu Wedla nie są audycją informacyjną".

Czy umowa TVP z Wedlem przewidywała reklamę w "Wiadomościach"? „TVP podpisała z Wedlem umowę o współpracy przy uruchomieniu studia telewizyjnego. Jej szczegóły stanowią tajemnicę handlową" - czytamy w odpowiedzi telewizji.

Faktem jest jednak, że ze studia zdecydowały się nadawać tylko „Wiadomości". Inne serwisy („Panorama" czy „Teleexpress") tego nie zrobiły.

- Mamy opinię naszego biura prawnego, która dokładnie określa, co w programie informacyjnym mogło się znaleźć, a co nie. Działaliśmy zgodnie z nią - tłumaczy nam Piotr Kraśko, szef „Wiadomości".

Mimo zapewnień sprawie postanowiła się przyjrzeć Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. - Programy informacyjne znajdują się pod szczególną ochroną prawną. Będziemy teraz weryfikować, czy nadawcy chodziło w tym przypadku o osiągnięcie celu reklamowego. Jeśli tak, to w grę wchodzi ukryty przekaz handlowy. Na razie trudno ocenić, czy doszło do naruszenia prawa. Musimy dokładniej zbadać sprawę [- mówi „Rz" przewodniczący KRRiT Jan Dworak.

Przez cały czas trwania Euro dziennikarze TVP rozmawiali z celebrytami o sporcie w specjalnym studiu umiejscowionym na dachu fabryki Wedla. Ale wątpliwości co do ukrytej formy reklamy pojawiły się, gdy dwa razy nadano stamtąd także „Wiadomości".

W niedzielę szef serwisu Piotr Kraśko przywitał widzów słowami o specjalnym wydaniu „Wiadomości" ze „studia TVP na dachu fabryki Wedel". A zgodnie z obowiązującym prawem wszelkie reklamy w programach informacyjnych są zakazane. Dotyczy to zarówno sponsoringu, lokowania produktu (product placement) czy kryptoreklamy.

Pozostało 84% artykułu
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej