Można latać z nowego lotniska w Modlinie

Pierwsi wylądowali już pasażerowie z Budapesztu. Lotnisko pod Warszawą przejmuje tanie loty

Publikacja: 16.07.2012 01:01

Można latać z nowego lotniska w Modlinie

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Dwunaste lotnisko w Polsce wybudowane niemal od podstaw już oficjalnie otwarte. Kosztowało 380 mln zł. W poniedziałek w Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin wylądują kolejne samoloty rejsowe.

W niedzielę - na próbę - swój lot zgodził się przekierować na Modlin z lotniska Chopina Wizzair - przewoźnik, który docelowo zamierza całkowicie wycofać swoje loty z Okęcia. A rano - pierwszy - na płycie pojawił się boeing 737 Ryanaira z szefem linii Michaelem O'Learym na pokładzie. Maszyna nad oknami miała napis „Modlin jest OK", a lotniskowa straż pożarna powitała ją wodnym salutem. Ryanair regularne loty z Modlina zaczyna dziś.

Na razie tylko tych dwóch przewoźników podpisało kontrakty z Modlinem. Irlandzka firma dotąd nie oferowała lotów z Warszawy. - Lotnisko Chopina jest najdroższe pod względem obsługi w Europie wielokrotnie podkreślał Michael O'Leary.

Wygoda dla przewoźników

Modlin z kolei zbudowany jest specjalnie jako port dla tanich linii i czarterów (dlatego jest tańszy w obsłudze).

Konkurencyjne będą tu opłaty lotniskowe - o blisko 30 proc. niższe niż pobierane przez stołeczny port. Modlin zabierze więc pasażerów korzystających dziś głównie z lotnisk w Warszawie i Łodzi.

Nowy terminal nie jest wielki, może obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie (do 5 tys. dziennie), czyli ok. jednej piątej tego co port warszawski. Ale dla lotniska Chopina może to oznaczać utratę prawie miliona osób rocznie. Szef warszawskiego lotniska nie obawia się jednak konkurencji.

- Rynek przewozów lotniczych wciąż rośnie. I jest wystarczający, by zapewnić funkcjonowanie i lotniska Chopina, i uzupełniającego nas Modlina - ocenia Michał Marzec, szef lotniska Chopina. Według szacunków na ten rok mimo uruchomienia konkurencyjnego portu wzrost ruchu na Okęciu i tak ma sięgnąć3 proc.

Modlin będzie obsługiwać przewozy międzynarodowe na liniach krótkiego iśredniego zasięgu oraz przewozy krajowe.

Mogą tu lądować wszystkie samoloty z kodu C, czyli np. Airbus A320, Boeing 737 i wszystkie mniejsze.

Dziś wystartują samoloty m.in. do Brukseli, Budapesztu, Mediolanu, Rzymu, Oslo, Manchesteru czy Sztokholmu. Jutro do Barcelony, Glasgow, Stavanger czy Duesseldorfu.

Dla regionu – rozwój i miejsca pracy

Władze Mazowsza liczą, że lotnisko stanie się elementem rozwoju tej części regionu. Tu mają powstawać bazy techniczne, zaplecze dla lotniska i hotele.

To lotnisko to nie tylko nadzieje pasażerów na dobre i tanie połączenia, ale również ważny czynnik rozwoju tej części Mazowsza. Myślę, że to będzie taka przestrzeń, w której będziemy widzieli, jak na naszych oczach rośnie miasto lotnicze, tak jak ma to miejsce w innych częściach świata - ocenia marszałek Mazowsza Adam Struzik. Szacuje, że 1 mln pasażerów to średnio tysiąc miejsc pracy w lotnictwie.

Dla pasażerów kłopot z dojazdem

Dla pasażerów korzystających z podwarszawskiego lotniska największym mankamentem będzie dojazd do Modlina - choć to zaledwie 37 km od stolicy.

Stosunkowo najprościej dojedzie się koleją. Linię Warszawa - Modlin obsługują pociągi Elf Kolei Mazowieckich (42 połączenia w ciągu dnia). Pierwszy pociąg ze stacji Modlin odjedzie o godz. 3.30, ostatni - kwadrans po północy. Z Dworca Centralnego pierwszy o 2.30, a ostatni o godz. 1. Ze stacji kolejowej w Modlinie na samo lotnisko trzeba się przedostać autobusem. Rozkłady jazdy mają być dostosowane do pociągów. Cała podróż z centrum stolicy na lotnisko w Modlinie ma zająć niespełna godzinę i kosztować łącznie 16,50zł.

Jednak - jak pokazał w ubiegłym tygodniu dzień otwarty - to może być tylko teoria. Pociągi Kolei Mazowieckich kursowały wówczas nawet z 50-minutowym opóźnieniem. A busy na lotnisko nie były zsynchronizowane.

Dwunaste lotnisko w Polsce wybudowane niemal od podstaw już oficjalnie otwarte. Kosztowało 380 mln zł. W poniedziałek w Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin wylądują kolejne samoloty rejsowe.

W niedzielę - na próbę - swój lot zgodził się przekierować na Modlin z lotniska Chopina Wizzair - przewoźnik, który docelowo zamierza całkowicie wycofać swoje loty z Okęcia. A rano - pierwszy - na płycie pojawił się boeing 737 Ryanaira z szefem linii Michaelem O'Learym na pokładzie. Maszyna nad oknami miała napis „Modlin jest OK", a lotniskowa straż pożarna powitała ją wodnym salutem. Ryanair regularne loty z Modlina zaczyna dziś.

Pozostało 83% artykułu
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej