Internet pożarł telewizję

Rozmowa z Jackiem Wasilewskim, kulturoznawcą, medioznawcą

Aktualizacja: 27.01.2016 12:34 Publikacja: 26.01.2016 18:18

Internet pożarł telewizję

Foto: materiały prasowe

Rz: Dokładnie 90 lat temu Szkot John Logie Baird publicznie zaprezentował swój nowy wynalazek – telewizor. Jak telewizja zmieniła nasze życie?

Jacek Wasilewski: Zmieniła je diametralnie, a na pewno bardziej niż kino, bo zaczęła nam towarzyszyć znacznie częściej. Kino stworzyło gwiazdy, a telewizja celebrytów: ludzi, o których myślimy, że ich znamy, że są nam bliscy, bo spędzamy z nimi wiele czasu... Zmienił się nawet sposób prezentowania wiadomości, ponieważ serwisy informacyjne w telewizji zaczęły dostosowywać się do konwencji serialu telewizyjnego. Politycy stali się jego bohaterami, polityka – akcją, zaczęto podkręcać jej dramaturgię, rozmaite konflikty...

I jak to wpłynęło na nasze życie?

Telewizji towarzyszy atomizacja rodziny, rozpad więzi międzyludzkich, w ogóle dezintegracja życia społecznego. Ludzie przestali się z sobą spotykać, rozmawiać. Nawet na wsi siedzi się dziś w domach i z rzadka odwiedza sąsiadów. Dziś każdy jest sam na sam ze swoim telewizorem. Jesteśmy dużo mniej kreatywni, bo oczekujemy, że to telewizja nas czymś zainteresuje, że coś ciekawego znajdziemy na jednym z wielu kanałów. Najlepiej widać to po dzieciach, które potrafią siedzieć i godzinami wpatrywać się w ekran.

Status telewizora w naszych domach chyba ostatnio się zmienia...

Ale wciąż wiele rodzin trzyma telewizor tam, gdzie jada się posiłki. To on, a nie stół, zajmuje poczesne miejsce w domu, niczym ołtarzyk. Ciężar dostarczania tematów do rozmów spoczął na telewizorze, a nie na historiach z życia wziętych. Zanika umiejętność konwersacji przy stole. Ludzie raczej komentują to, co się dzieje w telewizji, niż sami prezentują swoje przemyślenia.

Jednak coraz więcej młodych ludzi, urządzając własne mieszkania, świadomie rezygnuje z telewizora...

Ale tylko dlatego, że mają inne urządzenia i te same treści, które oferuje telewizja, odbierają w innych miejscach. Nie różnią się oni radykalnie od starszych pokoleń, po prostu są bardziej mobilni. Internet pożarł telewizję. Wszystko to, co kiedyś o określonej porze było dostępne w telewizji, dziś jest dostępne na żądanie w internecie, kiedy tylko mamy ochotę po to sięgnąć. Internet jest bardziej aktywny, sami musimy wiedzieć, co chcemy oglądać, jesteśmy jakby panem, który wybiera i selekcjonuje treści. Jednak to także jest trochę ułudą, bo rozmaite algorytmy wyszukiwań i wyświetleń robią z nas niewolników naszych własnych popędów.

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej