Taksówką na orbitę

Astronautyka. W przyszłym roku w kosmos poleci prywatny europejski pojazd pasażerski. Zabierze pilota i turystę.

Aktualizacja: 19.07.2013 02:11 Publikacja: 19.07.2013 02:08

Taksówką na orbitę

Foto: ROL

Holenderska Space Expedition Corporation ma zamiar wykorzystywać pojazdy Lynx II. Kosmiczna taksówka będzie o połowę tańsza od wycieczki na pokładzie SpaceShipTwo firmy Virgin Galactic. Przebywanie 3–4 minuty na niskiej orbicie Ziemi będzie kosztować 100 tys. dolarów.

Przy okazji hucznego otwarcia azjatyckiego oddziału firmy Space Expedition Corporation w Hongkongu jej przedstawiciele ogłosili, że w połowie przyszłego roku ma się odbyć pierwszy lot prototypu z pasażerem na pokładzie. Lynx Mark I ma się wznieść na wysokość 60 km. Pierwszy komercyjny lot z turystą na pokładzie produkowanego seryjnie samolotu Lynx II ma się odbyć mniej więcej rok później. Ta maszyna będzie wznosiła się na wysokość ok. 100 km. Firma liczy na chętnych z Azji, szczególnie z Chin.

– Przez rozbudowanie naszego zespołu w Azji jesteśmy o krok bliżej do zrealizowania naszej wizji: uczynienia z podróży kosmicznych atrakcji dostępnej dla każdego – powiedział Michiel Mol, szef firmy. – Naszym klientom chcemy zaoferować unikalne przeżycie oglądania Ziemi z orbity.

Turystów chciałaby także wozić szwajcarska firma Swiss Space Systems. Niewielki samolot – podobny do kosmicznego wahadłowca z napędem rakietowym – będzie startował z grzbietu transportowego Airbusa. Budowa pierwszego prototypu ma się rozpocząć w 2016 roku. Dwa lata później pierwszy pojazd ma być gotowy do komercyjnych lotów. Na pokładzie tego samolotu orbitalnego firma chce w pierwszym rzędzie dostarczać małe satelity na orbitę, ale poważnie myśli też o turystyce kosmicznej. Rozpoczęła już budowę bazy na lotnisku w Payerne w Szwajcarii.

To najnowsza konkurencja dla Virgin Galactic. Lider zapowiedział pierwszy lot na niską orbitę Ziemi z turystami w grudniu tego roku.

Firma ogłosiła również, że ma już 600 chętnych na orbitalne wycieczki. Każdy z nich za kilka minut w stanie nieważkości na pokładzie samolotu orbitalnego SpaceShipTwo zapłacił 200 tys. dolarów. Aby obsłużyć te 600 osób samolot będzie musiał wystartować 100 razy, bo na pokładzie jest miejsce dla sześciu turystów.

Ale kosmiczni prywaciarze działają nie tylko w turystyce. Powoli przejmują od NASA również obowiązek zaopatrywania ISS. W połowie września ma się odbyć próbny lot statku Cygnus firmy Orbital Sciences, kolejnego przewoźnika zainteresowanego dostarczaniem towarów na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Okno startowe będzie otwarte między 14 a 19 września – poinformowała NASA. Statek Cygnus na pokładzie rakiety Antares, także konstrukcji firmy Orbital Sciences, wystartuje z bazy kosmicznej Wallops Flight Facility na wybrzeżu Wirginii. Orbital Sciences otrzyma od NASA 1,9 miliarda dolarów za osiem lotów Cygnusa.

Jeśli wrześniowy start, który ma zademonstrować pełną sprawność systemu, powiedzie się, następne – w pełni komercyjne – loty rozpoczną się pod koniec roku.

Podczas pierwszego lotu Cygnus zabierze na stację kosmiczną ponad 700 kg ładunku.

Orbital Sciences jest drugą firmą, która buduje statki kosmiczne dostarczające zaopatrzenie na stację. Dotychczas jedyną firmą prywatną, która dokowała swe statki kosmiczne do stacji orbitalnej, była SpaceX założona przez Elona Muska, współzałożyciela systemu płatności internetowych PayPal.

SpaceX otrzymała od amerykańskiej agencji kosmicznej 1,6 mld dolarów za przygotowanie 12 bezzałogowych misji z zaopatrzeniem na stację orbitalną. Statki Dragon od października 2012 roku rutynowo odbywają loty z zaopatrzeniem.

Holenderska Space Expedition Corporation ma zamiar wykorzystywać pojazdy Lynx II. Kosmiczna taksówka będzie o połowę tańsza od wycieczki na pokładzie SpaceShipTwo firmy Virgin Galactic. Przebywanie 3–4 minuty na niskiej orbicie Ziemi będzie kosztować 100 tys. dolarów.

Przy okazji hucznego otwarcia azjatyckiego oddziału firmy Space Expedition Corporation w Hongkongu jej przedstawiciele ogłosili, że w połowie przyszłego roku ma się odbyć pierwszy lot prototypu z pasażerem na pokładzie. Lynx Mark I ma się wznieść na wysokość 60 km. Pierwszy komercyjny lot z turystą na pokładzie produkowanego seryjnie samolotu Lynx II ma się odbyć mniej więcej rok później. Ta maszyna będzie wznosiła się na wysokość ok. 100 km. Firma liczy na chętnych z Azji, szczególnie z Chin.

Kosmos
Naukowcy ostrzegają przed superrozbłyskiem Słońca. Jakie mogą być jego skutki dla Ziemi?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kosmos
Już dziś noc spadających gwiazd. To przedostatnie takie zjawisko w tym roku
Kosmos
Przełomowe odkrycie przy pomocy teleskopu Webba. To galaktyka z początków wszechświata
Kosmos
Tajemnice prehistorycznego Marsa. Nowe odkrycie dotyczące wody na Czerwonej Planecie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kosmos
NASA odkryła siedem kolejnych „ciemnych komet”. To im zawdzięczamy życie na Ziemi?