UOKiK wszczął pięć postępowań dot. sektora finansowego

Informowanie klientów o zmianach w umowach w ramach systemu bankowości internetowej oraz zmiany warunków umowy bez podstawy prawnej – to przykłady praktyk, które Prezes UOKiK kwestionuje na rynku usług finansowych.

Aktualizacja: 25.01.2016 12:44 Publikacja: 25.01.2016 11:30

UOKiK wszczął pięć postępowań dot. sektora finansowego

Foto: 123rf.com

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje sektor usług finansowych również pod kątem wprowadzania zmian w umowach i regulaminach. Niedawno wszczął pięć postępowań w związku z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów przez: Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski i Pekao.

Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły praktyki polegające na informowaniu konsumentów o zmianach w zawartych z nimi umowach za pomocą wewnętrznych serwisów bankowości internetowej. Zdaniem UOKiK, informacje o proponowanych przez bank zmianach w umowie konsument powinny zostać przesłane za pomocą trwałego nośnika informacji. Przykładowo – powinien otrzymać list w formie tradycyjnej, albo informację zapisaną na nośniku USB czy płycie CD. Dane takie mogą być przesłane również mailem, pod warunkiem, że będą zawierać wszystkie wymagane informacje, a nie jedynie odesłania do zewnętrznych stron internetowych na których są one zamieszczone oraz konsument wyrazi zgodę na taką formę komunikacji.

Prezes UOKiK zakwestionował także wprowadzenie przez wskazane powyżej banki zmian do warunków umów w trakcie ich wykonywania bez odpowiedniej podstawy prawnej zawartej w samej umowie lub w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. UOKiK nie kwestionuje prawa przedsiębiorców do zmian warunków umów, ale zawsze musi się to odbyć zgodnie z regułami jakie przewidują przepisy. Jeżeli więc przedsiębiorca w oparciu o swoją jednostronną decyzję chce dokonać zmian w wykonywanych umowach, to musi się to odbyć w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą tzw. klauzulę modyfikacyjną (czyli zbiór warunków określających co i kiedy może się zmienić).

Ponadto, wysyłane klientom informacje o zmianach umów również muszą wskazywać podstawę prawną oraz okoliczności, które spowodowały konieczność ich modyfikacji. W opinii Urzędu zabrakło ich w informacjach wysyłanych przez banki. Brak tych danych powoduje, że konsument nie jest w stanie określić, czy wprowadzane przez bank zmiany (np. podwyżka opłat za prowadzenie konta) są uzasadnione.

Postępowania przeciwko Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski, Pekao nie są jedynymi, w których Urząd sprawdza sposób wprowadzania zmian w umowach. W listopadzie 2015 roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Credit Agricole Bank Polska. Ponadto, w ramach postępowania wyjaśniającego sprawdzane są praktyki 6 innych instytucji finansowych. Nie jest również wykluczone rozszerzenia badania o kolejne podmioty.

- Konsumenci, którzy chcieliby powiadomić UOKiK o niezgodnym z prawem wprowadzaniu zmian w umowach bankowych, mogą to zrobić, wypełniając specjalny formularz, albo  zwrócić się z prośbą o pomoc do Rzecznika Finansowego lub miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów - przypomina Urząd.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów