Reklama

Lekarze bezradni wobec reklam z pseudolekarzami

Przepisy nie dają samorządowi lekarskiemu możliwości działania w sprawie reklamowania suplementów diety, leków i wyrobów medycznych przez osoby, które nie są lekarzami lub lekarzami dentystami.

Publikacja: 20.02.2016 09:30

Lekarze bezradni wobec reklam z pseudolekarzami

Foto: 123RF

Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich zwrócił się obywatel ze skargą dotyczącą reklam suplementów diety, w których występują aktorzy nazywający siebie lekarzami. Skarżący wskazał, że dopuszcza się obecnie „pozamedyczne" osoby do okłamywania ludzi prezentowaniem często wątpliwie skutecznych „leków" przez pseudolekarzy. Rzecznik skierował tej sprawie pismo do Naczelnej Rady Lekarskiej.

W odpowiedzi prezes NRL Maciej Hamankiewicz wskazał, że samorząd lekarski, dbając o należyte wykonywanie zawodu lekarza i lekarza dentysty reaguje na wszelkie naruszenia przepisów oraz norm etycznych w zakresie reklamowania leków. Zaznaczył jednocześnie, że ustawa o izbach lekarskich nie daje izbom lekarskim możliwości działania w sprawie reklamowania suplementów diety przez osoby, które nie są lekarzami, bądź lekarzami dentystami. Kwestię reklamowania produktów leczniczych reguluje bowiem ustawa Prawo farmaceutyczne, natomiast kwestie związane z suplementami diety są regulowane przez ustawę o bezpieczeństwie żywności i żywienia, co zdecydowanie wyklucza możliwość jakiejkolwiek ingerencji ze strony izb lekarskich.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Zawody prawnicze
Prokuratorzy o jednej z ostatnich decyzji Adama Bodnara: "To ageizm"
Prawnicy
Waldemar Żurek: To jest jasne, że postawiłem wszystko na jedną kartę
Sądy i trybunały
Awantura o sędzię Krystynę Pawłowicz. Gorąco w Trybunale Konstytucyjnym
Podatki
Sprzedaż mieszkania otrzymanego w spadku po mężu może być opodatkowana
Internet i prawo autorskie
Rząd chce wprowadzić podatek od smartfonów. Wiadomo, ile wyniesie
Reklama
Reklama