Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło wiele sygnałów od klientów biur podróży o regulaminach dotyczących voucherów turystycznych. Regulaminy te powstały w czasie pandemii, kiedy wprowadzono lockdowny i zakazy lotów. Zamiast zwracać pieniądze za odwołany wyjazd, biuro mogło dać klientowi voucher, którym mógł on opłacić wakacje w przyszłości. Początkowo taki bon ważny był rok, potem przedłużono ten czas do dwóch lat. Nie było jednak jasne, czy voucher można wymienić na gotówkę.

UOKiK uznał, że tak i że biura podróży powinny jasno informować o tym w swoich regulaminach. Podjął czynności sprawdzające wobec dziesięciu biur podróży. Jego zdaniem ich regulaminy mogły wprowadzać konsumentów w błąd w tej kwestii. Spółki uznały zastrzeżenia UOKiK i dobrowolnie zgodziły się usunąć kontrowersyjne klauzule z regulaminów. Zobowiązały się też do zwrotu wartości niewykorzystanych voucherów na życzenie klienta niezależnie od tego, czy ich ważność upłynęła czy nie.

Czytaj więcej

Biura podróży - turyści nie wiedzą czy mogą rezygnować z voucherów