Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło wiele sygnałów od klientów biur podróży o regulaminach dotyczących voucherów turystycznych. Regulaminy te powstały w czasie pandemii, kiedy wprowadzono lockdowny i zakazy lotów. Zamiast zwracać pieniądze za odwołany wyjazd, biuro mogło dać klientowi voucher, którym mógł on opłacić wakacje w przyszłości. Początkowo taki bon ważny był rok, potem przedłużono ten czas do dwóch lat. Nie było jednak jasne, czy voucher można wymienić na gotówkę.
UOKiK uznał, że tak i że biura podróży powinny jasno informować o tym w swoich regulaminach. Podjął czynności sprawdzające wobec dziesięciu biur podróży. Jego zdaniem ich regulaminy mogły wprowadzać konsumentów w błąd w tej kwestii. Spółki uznały zastrzeżenia UOKiK i dobrowolnie zgodziły się usunąć kontrowersyjne klauzule z regulaminów. Zobowiązały się też do zwrotu wartości niewykorzystanych voucherów na życzenie klienta niezależnie od tego, czy ich ważność upłynęła czy nie.
Czytaj więcej
Biura podróży nie chcą oddawać pieniędzy, jeśli turysta wcześniej zdecydował się na ich bon.