Reklama
Rozwiń
Reklama

Będą nowe zasady reklamacji usług pocztowych

Jeżeli operator nie odpowie na skargę w ciągu 30 dni, to oznacza, że się z nią zgadza.

Publikacja: 13.11.2013 07:36

Będą nowe zasady reklamacji usług pocztowych

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Będą nowe zasady reklamacji usług pocztowych. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji pracuje nad projektem rozporządzenia w tej sprawie.

– Projekt przewiduje jednolity tryb postępowania – tłumaczy Artur Koziołek, rzecznik prasowy MAiC.

Obowiązujące do końca tego roku stare rozporządzenie dotyczy tylko usług powszechnych, których ceny reguluje państwo, polegających na dostarczaniu listów do 2 kg i paczek do 20 kg co najmniej pięć razy w tygodniu. Te przesyłki wybierane są ze skrzynek co najmniej raz dziennie.

Każdy operator innych usług ma natomiast swoje własne przepisy. Po wejściu w życie rozporządzenia do wszystkich usług pocztowych będzie stosowało się te same zasady reklamacyjne.

Zgodnie z projektem niezadowolony klient będzie składał reklamację w placówce pocztowej operatora, z którym nadawca zawarł umowę na świadczenie usługi pocztowej. Projekt dopuszcza również formę elektroniczną reklamacji.

Reklama
Reklama

Na pisemnej reklamacji niezbędny będzie własnoręczny podpis, natomiast na elektronicznej udzielenie odpowiedzi na pytania, które pozwolą zidentyfikować wnoszącego skargę.

Projekt dokładnie określa, jak ma wyglądać prawidłowo złożona reklamacja. Oprócz np. imienia i nazwiska powinna też zawierać przedmiot reklamacji, podpis, wykaz dokumentów etc.

Skarżący się nie musi zostawiać na poczcie oryginałów dokumentów. Projekt przewiduje, że na żądanie operatora przedłoży je tylko do wglądu.

Ministerstwo proponuje także wprowadzić terminy składania reklamacji. Przykładowo po utracie paczki lub listu poleconego 14 dni od nadania przesyłki. Operator, przyjmując skargę, będzie musiał potwierdzić (lub pokwitować) jej przyjęcie. Ta zasada ma obowiązywać także, gdy reklamacja będzie składana w formie elektronicznej.

Projekt precyzuje również, jak ma wyglądać odpowiedź na skargę. Do niezbędnych jej elementów zalicza m.in. powołanie podstawy prawnej, a po przyznaniu odszkodowania jego kwotę oraz termin i sposób wypłaty, pouczenie o trybie odwołania. Operator ma mieć maksymalnie 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. I co najważniejsze, nieudzielenie odpowiedzi skarżącemu w tym terminie będzie oznaczało automatycznie uznanie reklamacji. Postępowanie reklamacyjne rozpoczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia będzie prowadzone na dotychczasowych zasadach.

– W rozporządzeniu podoba mi się możliwość wnoszenia w formie elektronicznej reklamacji, jeżeli możliwości techniczne danego operatora nie będą tego wykluczały – mówi Justyna Kilarska, prawnik z Federacji Konsumentów Oddział w Warszawie.

Reklama
Reklama

Do rzeczników konsumentów trafia sporo skarg na usługi pocztowe.

– Przede wszystkim dotyczą one listów, które nie dochodzą do adresatów, oraz uszkodzonych paczek – mówi Longina Kaczmarek, rzecznik konsumentów w Szczecinie. – To trudne sprawy – przyznaje. – Często kończą się w sądzie.

Etap legislacyjny: przed pierwszym czytaniem

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama