Matras to ogólnopolska sieć księgarni, która prowadzi również sklep internetowy. Wyrok sądu dotyczy decyzji UOKiK z grudnia 2012 r. Urząd stwierdził wówczas że w regulaminie sklepu internetowego Matras znalazły się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienia.

Przedsiębiorca zastrzegał m.in., że konsument, który zawarł umowę na odległość i zdecydował się na odebranie towaru w stacjonarnej księgarni Matras, mógł zrezygnować wyłącznie na miejscu w trakcie odbioru.

Tymczasem zgodnie z prawem, kupując w sklepie internetowym, konsument ma prawo odstąpić od umowy ciągu 10 dni. Nie ma przy tym znaczenia czy przesyłka zostanie dostarczona pocztą, czy odbiór towaru następuje w lokalu przedsiębiorcy. W opinii UOKiK, w rezultacie praktyk spółki Matras, konsument mógłby zrezygnować z przysługującego mu prawa odstąpienia od umowy.

Sąd podzielił stanowisko urzędu i utrzymał kary pieniężne w łącznej wysokości 452 664 zł. Wyrok SOKiK w Warszawie z 12 czerwca 2014 r. (XVII AmA 26/13) nie jest prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja.