Reklama

Cztery kraje skandynawskie tworzą wspólną obronę powietrzną

Dowódcy sił powietrznych ze Szwecji, Norwegii, Finlandii i Danii poinformowali, że podpisali list intencyjny w sprawie stworzenia zunifikowanej obrony powietrznej do walki z Rosją.

Publikacja: 24.03.2023 18:44

Szwedzki Saab JAS 39 NG Gripen

Szwedzki Saab JAS 39 NG Gripen

Foto: Wikimedia Commons, GNU Free Documentation License

amk

Czytaj więcej

Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 394

Zgodnie z oświadczeniami sił zbrojnych czterech krajów, dowódcy sił powietrznych czterech państw podpisali deklarację o zamiarze używania swoich myśliwców jako jednej floty, w oparciu o znane już sposoby działania w ramach NATO.

Współpraca będzie obejmować zintegrowane dowodzenie i kontrolę, planowanie operacyjne i realizację, elastyczne rozmieszczenie sił, wspólną obserwację przestrzeni powietrznej i szkolenie.

Decyzja o integracji sił powietrznych została zapoczątkowana przez rosyjską inwazję na Ukrainę w zeszłym roku – powiedział agencji informacyjnej Reuters dowódca duńskich sił powietrznych, generał dywizji Jan Dam.

- Naszą połączoną flotę można porównać do siły dużego kraju europejskiego – powiedział Dam.

Reklama
Reklama

Norwegia ma 57 myśliwców F-16 i 37 myśliwców F-35, a zamówiono jeszcze 15 tych ostatnich. Finlandia zamówiła 62 myśliwce F/A-18 Hornet i 64 F-35, a Dania zamówiła 58 samolotów F-16 i 27 F-35. Szwecja ma ponad 90 odrzutowców Gripen.

Konflikty zbrojne
Rosyjska armia w Donbasie. Podboje, których nie ma
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Konflikty zbrojne
Beniamin Netanjahu wydał rozkaz ataków na Strefę Gazy. Koniec zawieszenia broni?
Konflikty zbrojne
Pete Hegseth informuje o serii amerykańskich ataków na Pacyfiku
Konflikty zbrojne
Putinowi kończą się czołgi. Planuje wzmocnienie armii. Czy chodzi o wojnę z NATO?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Konflikty zbrojne
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1340
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama