Rządowy plan informatyzacji jest oficjalnie określony w specjalnym rozporządzeniu (patrz podstawa prawna), projekty rozdzielone pomiędzy poszczególne resorty, urzędnicy ustalili też, do kiedy trzeba wykonać poszczególne zadania oraz ile to ma kosztować. W wielu sytuacjach, aby skorzystać z nowych narzędzi informatycznych, niezbędny będzie kwalifikowany e-podpis.
Jednym ze sztandarowych projektów jest – znajdująca się pod kuratelą Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – elektroniczna platforma usług administracji publicznej (e-PUAP). O trudnościach z jej wdrożeniem pisaliśmy w „Rz” 30 kwietnia br. Projekt składa się z dwóch etapów, które mają być sfinalizowane do 2013 r. Na początku ma powstać platforma do obsługi niektórych spraw administracyjnych dla firm i zwykłych osób. Prawdopodobnie będzie też można tą drogą dokonywać mikropłatności elektronicznych. W drugim etapie dojdą kolejne procedury, które można będzie załatwić online. Ma to w konsekwencji doprowadzić do znacznego ograniczenia spraw załatwianych w sposób tradycyjny, czyli osobiście w urzędzie. Z pomocą narzędzi e-PUAP będzie też można w przyszłości zarejestrować działalność gospodarczą – podawane wtedy przez nas dane mają od razu automatycznie trafić do kilku miejsc: urzędu skarbowego, ZUS i urzędu statystycznego.
Inny projekt (Polska ID Karta) zakłada wdrożenie wielofunkcyjnego elektronicznego dokumentu tożsamości z uwierzytelnieniem, czyli dowodu biometrycznego. Prawdopodobnie w tym dowodzie będzie możliwość zakodowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Dzięki temu w urzędach nie trzeba będzie też przedstawiać wielu załączników potwierdzających dane osobowe, zameldowanie i stan cywilny. Projekt ma kosztować minimum 70 mln zł.
Działa już natomiast projekt realizowany przez Ministerstwo Finansów, czyli tzw. e-deklaracje i obsługa elektronicznych deklaracji podatkowych przedsiębiorców. Powoli uruchamiane są kolejne opcje. Dokładny opis projektu, jego możliwości oraz elektroniczne formularze można znaleźć na stronie internetowej www.e-deklaracje.pl. Drugi etap tego projektu – kosztujący 100 mln zł – powinien być gotowy do 2009 r. Stopniowo rozwija się także informatyzacja ksiąg wieczystych.
Podpis elektroniczny przyda się natomiast przy korzystaniu z dwóch kolejnych projektów, przygotowywanych pod egidą resortu sprawiedliwości. Chodzi o portal dostępowo-informacyjny dla przedsiębiorców. Ma on umożliwić dostęp do sądowych wydziałów gospodarczych, wydziałów rejestrowych, wieczystoksięgowych, a także Krajowego Rejestru Karnego. To jednak nie wszystko. Mamy zyskać też szeroki dostęp do informacji prawnej.