Paczka bez plastiku. Sklepy wprowadzają radykalne zmiany

Nie potrzeba ustaw i dyrektyw. E-sklepy same rezygnują z folii i wypełniaczy. Robią tak już Reserved, Mohito, Lidl, Frisco i Carrefour. Właśnie dołącza do nich Zalando – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 17.06.2019 06:35 Publikacja: 16.06.2019 21:00

Paczka bez plastiku. Sklepy wprowadzają radykalne zmiany

Foto: Adobe Stock

Każdy, kto kupuje w internecie, nieraz otrzymał mały produkt zapakowany w wielkie pudło wypełnione folią. Coraz więcej e-sklepów widzi, że to bez sensu, same więc wycofują się z takich praktyk.

Przeczytaj więcej na ten temat:

Zakupy nie muszą tonąć w niepotrzebnej folii

W poniedziałek Zalando, największy w Europie e-sprzedawca odzieży, ogłasza nowy projekt. – Prowadzimy proces zamiany plastikowych toreb, w których dostarczane są kosmetyki, na papierowe – mówi Uwe Streiber odpowiedzialny za opakowania w Zalando SE. – Zmiany te zmniejszą zużycie tworzyw sztucznych nienadających się do recyklingu o 626 ton w porównaniu z 2018 r. – dodaje. Spółka do 2020 r. zobowiązuje się do całkowitej wymiany materiałów opakowaniowych na ekologiczne, w 100 proc. z recyklingu.

Na podobne zmiany zdecydowały się już inne firmy. – W dostawach e-commerce marek Reserved i Mohito wykorzystujemy tylko opakowania z makulatury. Dzięki wprowadzeniu kartonów ekologicznych mogliśmy wyeliminować wykorzystanie folii zewnętrznej – mówi Anna Miazga, koordynatorka ds. CSR w LPP. – Nasze kartony mają dwie ścieżki zamknięcia, mogą być powtórnie wykorzystane np. do zwrotu – dodaje.

Groźba kaucji – i plastik zniknie

Dyrektywa zakazująca plastikowych produktów jednorazowych wymusi pewne zmiany także na firmach kurierskich oraz sklepach internetowych, niemniej problem z plastikiem wykorzystywanym w paczkach jest duży – mówi Ewa Chodkiewicz, ekspert WWF Polska. – Wypełnieniem kartonów nie musi być folia, równie dobrze sprawdzi się tam papier czy inne surowce po przetworzeniu – dodaje.

Także Lidl podkreślał znaczenie ekologicznych opakowań, ogłaszając start swojego polskiego sklepu internetowego, który inaczej niż stacjonarne nie oferuje żywności, tylko produkty przemysłowe. – Zakupy pakowane są tylko w kartony z surowców ze zrównoważonych źródeł, a jako wypełnienie stosujemy tylko papier z recyklingu – mówił na konferencji Maksymilian Braniecki, prezes Lidl Polska. Tym tropem idą też sprzedawcy żywności. – Podjęliśmy się zadania ograniczenia zużycia plastiku o połowę. Wdrożenie takiego rozwiązania wymaga licznych testów, które wkrótce będziemy mogli przeprowadzić w nowym magazynie – mówi Grzegorz Bielecki, prezes Frisco.pl. Ten sklep chce ograniczyć do minimum plastikowe tacki, a od 2020 r. planuje system kaucji i opakowań zwrotnych na owoce i warzywa.

Także Carrefour w swoim e-sklepie stosuje tylko torby z recyklingowanego plastiku oraz papier, a niedługo zmieni sposób pakowania owoców i warzyw.

Każdy, kto kupuje w internecie, nieraz otrzymał mały produkt zapakowany w wielkie pudło wypełnione folią. Coraz więcej e-sklepów widzi, że to bez sensu, same więc wycofują się z takich praktyk.

Przeczytaj więcej na ten temat:

Pozostało 89% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Wpadka amerykańskiej firmy. Wstrzymała sprzedaż świec zapachowych
Handel
Allegro szuka nowego prezesa
Handel
Polskie sklepy ruszają na podbój regionu
Handel
W e-handlu widać więcej optymizmu. Sprzedawcy łapią oddech