Zakupy nie muszą tonąć w niepotrzebnej folii

Po sklepach stacjonarnych również sprzedawcy internetowi walczą z nadmiarem plastiku. Nie tylko w formie narzucanej unijną dyrektywą, wiele wdrożeń sięga znacznie dalej niż wymogi prawne.

Aktualizacja: 16.06.2019 21:35 Publikacja: 16.06.2019 21:00

Zakupy nie muszą tonąć w niepotrzebnej folii

Foto: Adobe Stock

Antyplastikowa rewolucja zaczęła się na dobre, firmy wprowadzają zmiany w sposobie pakowania zamówień dla klientów. Unijna dyrektywa o zakazie sprzedaży plastikowych jednorazówek tylko przyspieszyła zmiany także w innych segmentach rynku. Zalando właśnie ogłasza inicjatywę przestawienia się na ekologiczne materiały opakowaniowe do 2020 r. – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Czytaj także: Groźba kaucji – i plastik zniknie

Karton bez folii

– Opakowania są pierwszym, więc jednym z najważniejszych punktów kontaktu z klientami. Jest to jednak złożony temat – dążymy do zmniejszenia liczby zużywanych materiałów i uczynienia ich bardziej przyjaznymi dla środowiska, ale musimy również zapewnić odpowiednią ochronę produktów w drodze do klienta – mówi Uwe Streiber, odpowiedzialny za obszar opakowań w Zalando SE.

– Jako platforma mamy wpływ na to, jakich surowców używamy, oraz możemy dostosowywać nasze procesy w taki sposób, aby zmniejszyć ich zużycie. Dzięki temu rozwiązujemy dwa problemy środowiskowe: ograniczamy emisję dwutlenku węgla oraz liczbę odpadów – dodaje.

Zalando usuwa plastikowe torby z przesyłek z kosmetykami, zainwestowało też w torby, w których przesyłane są ubrania, zamieniając surowiec z plastiku na tworzywo w 80 proc. pochodzące z recyklingu, oszczędzając tym samym do 40 proc. emisji dwutlenku węgla na kilogram. Dodatkowo w 2018 r. Zalando zredukowało emisję CO2 o 16 proc. i przestawiło się na prawie w 100 proc. ekologiczną energię w centrach logistycznych w Polsce.

Także polska grupa LPP, znana z marek House czy Reserved, idzie w kierunku przejścia na ekologiczne opakowania w e-handlu. W dostawach e-commerce marek Reserved i Mohito wykorzystuje tylko opakowania wykonane z makulatury, ale nie na wszystkich rynkach, na których działa, zmiany można tak szybko wprowadzić.

– Takim przypadkiem jest Rosja, gdzie ze względu na trudne warunki pogodowe oraz długą drogę, jaką pokonują każdego dnia nasze paczki, musimy korzystać z podwójnego zabezpieczenia – mówi Anna Miazga, koordynatorka ds. CSR w LPP. Dlatego w tych paczkach folia nadal jest obecna.

Kaucji za plastik nie będzie? Rząd jeszcze nie zdecydował

– Na pozostałych rynkach 78 proc. opakowań wykorzystywanych w e-commerce wszystkich pięciu marek to kartony, a foliopaki stanowią tylko 22 proc. puli wszystkich realizowanych wysyłek – dodaje.

– Zmiana wykorzystywanych do pakowania surowców może się wiązać z wyższymi kosztami w krótkim okresie, ale w dłuższej perspektywie się opłaca – mówi Waldemar Moss, współwłaściciel Expondo. Tylko w krajach OECD wartość wdrożenia najlepszych praktyk w projektowaniu opakowań i recyklingu jako realnej alternatywy dla utylizacji, składowania odpadów i odzyskiwania energii szacowana jest na 2–3 mld dol. rocznie. – U nas zrównoważony rozwój i proces projektowania, użytkowania i usuwania opakowań jest jednym z priorytetów – mówi Moss. – W Polsce współpracujemy z wyspecjalizowaną firmą, która doradza nam i zajmuje się gospodarką odpadami i obiegiem zamkniętym – dodaje.

Jedzenie bez torebek

Sklepy sprzedające przez internet żywność również narzucają sobie ambitne plany. W stacjonarnych placówkach także mocno zmieniło się podejście do opakowań, sklepy zaczynają pozwalać, aby klienci przynosili na zakupy własne, zwrotne. Z kolei sieć Aldi, na razie w Niemczech, wprowadziła nawet opłaty za cienkie torebki do pakowania owoców czy warzyw, co też powinno zniechęcić do ich nadmiernego zużycia.

– Klienci w naszym e-sklepie mogą skorzystać z opakowań foliowych lub papierowych. Testujemy opakowania, które pochodzą z recyklingu i mogą być ponownie przetworzone. Dodatkowo w tym sezonie zbiorów warzywa i owoce ekologiczne będą pakowane w większości w biodegradowalne materiały takie jak papier czy specjalna folia – mówi Marek Garus, senior menedżer ds. e-commerce food w Carrefour.

Frisco.pl jeszcze w tym roku zmniejszy do minimum liczbę tacek, w których dostarczane są świeże produkty. Dzięki optymalizacji procesu pakowania zakupów spadnie też liczba używanych toreb. Klienci będą mogli zamówić jedno większe opakowanie zbiorcze, zamiast kilku mniejszych, a wszystko za sprawą zwiększenia liczby gramatur na stronie sklepu. Testowana będzie opcja pakowania produktów świeżych bez opakowań. W 2020 r. planowane jest wprowadzenie systemu kaucjonowania opakowań zwrotnych na owoce i warzywa.

– Kluczowe jest zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości dostarczanych produktów – mówi Grzegorz Bielecki, prezes Frisco.pl.

Z powodu unijnej dyrektywy o jednorazówkach ogromne zmiany czekają gastronomię, także w zamówieniach online. – Już teraz odnotowujemy, że część klientów w komentarzach pisze, żeby nie dostarczać wraz z ich zamówieniem plastikowych sztućców czy nie pakować zamówionych dań w dużą liczbę torebek. Zastanawiamy się, w jaki sposób takie zachowania promować – mówi Piotr Kruszyński, prezes PizzaPortal.pl.

– Będąc platformą do zamawiania online, możemy być raczej partnerem dla restauracji niż stroną, która będzie narzucała rozwiązania. Staramy się być eko w aspektach, w których możemy, np. we Wrocławiu mamy flotę elektrycznych skuterów rozwożących jedzenie z foodcourtów w galeriach handlowych – dodaje.

Niemcy z kolei już od tego roku pobierają od firm wysyłających zamówienia internetowe do klientów w tym kraju specjalną opłatę recyklingową z tytułu opakowań, które po otwarciu paczki trzeba będzie przetworzyć.

Opinia dla „rz"

Ewa Chodkiewicz, ekspert WWF Polska

Obecnie nie ma żadnych projektów legislacyjnych, które nałożyłyby na firmy prowadzące e-sprzedaż nowe obowiązki związane z opakowaniami. Niemniej widzimy, że często inicjatywę przejmują klienci, sygnalizując potrzebę zmian, i coraz częściej firmy na to reagują – to element ich wizerunku. Wypełnieniem kartonów nie musi być folia, równie dobrze sprawdzi się papier czy inne surowce.

Antyplastikowa rewolucja zaczęła się na dobre, firmy wprowadzają zmiany w sposobie pakowania zamówień dla klientów. Unijna dyrektywa o zakazie sprzedaży plastikowych jednorazówek tylko przyspieszyła zmiany także w innych segmentach rynku. Zalando właśnie ogłasza inicjatywę przestawienia się na ekologiczne materiały opakowaniowe do 2020 r. – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Czytaj także: Groźba kaucji – i plastik zniknie

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy