Reklama

Pierwszy raz w historii: Polska tak ważna dla niemieckiej gospodarki

Polska po raz pierwszy w historii stała się piątym najważniejszym partnerem handlowym Niemiec – wynika ze wstępnych danych Niemieckiego Urzędu Statystycznego.

Aktualizacja: 15.02.2021 12:16 Publikacja: 15.02.2021 11:59

Pierwszy raz w historii: Polska tak ważna dla niemieckiej gospodarki

Foto: AFP

Obroty handlowe pomiędzy Polską a Niemcami wyniosły w 2020 r. 122,9 mld euro. W zestawieniu wymiany towarowej poszczególnych krajów z Niemcami wyprzedziliśmy Włochy.

Świadczy to o rosnącym znaczeniu Polski dla niemieckiego handlu zagranicznego. Według Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK), w rankingu krajów, z których Niemcy najwięcej importują, zajęliśmy w ub. roku czwarte miejsce. Wartość niemieckiego importu z Polski wyniosła 58,1 mld euro i w porównaniu z poprzednim rokiem – mimo kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa - zwiększyła się o 1 proc., wyprzedzając Francję. Więcej Niemcy importowały jedynie z Chin (116,2 mld euro), Holandii (88,4 mld euro) i Stanów Zjednoczonych (67,8 mld euro), przy czym import z tych dwóch ostatnich krajów zmniejszył się odpowiednio o 9,6 oraz 5 proc.

Polska awansowała także w gronie krajów, do których Niemcy najwięcej eksportują. W ub. roku przesunęliśmy się na szóste miejsce z ósmego w roku 2019, wyprzedzając Włochy oraz Austrię. Ubiegłoroczny eksport Niemiec do Polski wyniósł 64,7 mld euro, choć w ujęciu rok do roku okazał się o 1,8 proc. niższy. - Nawet jeśli sprzedaż nieco się zmniejszyła, nadal mówimy o względnej stałości w porównaniu z innymi klasycznymi rynkami sprzedaży, takimi jak Francja, które odnotowały wyraźny dwucyfrowy spadek – powiedział Lars Gutheil, dyrektor generalny AHK Polska. Jak twierdzi, dowodzi to o wzroście atrakcyjności Polski dla eksportu niemieckich produktów, mimo spadającej na polskim rynku konsumpcji. - Polska jest nadal bardzo interesująca dla niemieckich przedsiębiorstw, zarówno jako rynek dla klientów prywatnych, jak i dla klientów komercyjnych - dodaje Gutheil.

Perspektywą dla dalszego zwiększania polsko-niemieckich obrotów handlowych mają być rozwijane w Polsce programy cyfryzacji, których wdrażanie przyspieszyła pandemia. Kolejnym polem dla rozwoju współpracy ma być rosnący rynek energii odnawialnej. W dalszym ciągu bardzo znacząca pozycje w wymianie handlowej będą mieć takie sektory polskiej gospodarki, jak przemysł motoryzacyjny, budowa maszyn, przemysł spożywczy oraz sektor farmaceutyczny i opieki zdrowotnej.

Z opublikowanych w poniedziałek danych GUS wynika, że udział Niemiec w polskim eksporcie zwiększył się w 2020 r. do 28,9 proc. z 27,7 proc. rok wcześniej. Wartość całego polskiego eksportu za ubiegły rok wyniosła 237,5 mld euro i w porównaniu z poprzednim rokiem była niższa o 0,3 proc. Jak podaje zajmująca się rozliczeniami walutowymi w handlu zagranicznym Akcenta, pandemia przerwała wieloletni okres wzrostu obrotów sprzedaży zagranicznej. Mimo to, polscy eksporterzy dość dobrze poradzili sobie z koronakryzysem i szybko odrabiają straty.

Reklama
Reklama

To właśnie Niemcy były motorem ożywienia polskiego eksportu w drugiej połowie ub. roku. na większości z pierwszej dziesiątki najważniejszych dla Polski rynków eksportowanych sprzedaż w ub. roku zmalała. Znaczący, 5-procentowy spadek eksportu miał miejsce w przypadku Czech (do poziomu 13,8 mld euro), niewiele mniejsze spadki odnotowano w przypadku eksportu do Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Zdaniem Miroslava Novaka, głównego analityka Akcenty, perspektywy dla polskiego handlu zagranicznego na bieżący rok mają być względnie optymistyczne. To dzięki pojawieniu się szczepionki oraz lepszego przygotowania firm do funkcjonowania w warunkach pandemii. - Jednocześnie prognoza na ten rok jest obarczona dużą niepewnością. Obecnie można szacować, że dynamika eksportu w tym roku będzie dodatnia, a jej wzrost będzie zawierać się w przedziale 4-6 proc. rok do roku – twierdzi Novak.

Handel
Wielka zmiana dla browarów. Zatrzymają swoje systemy kaucyjne
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Handel
Kandydat do przejęcia sklepów Carrefoura? Przynosi ogromne straty
Handel
Polacy zaciskają pasa przed Świętami. Te produkty znikną z koszyków jako pierwsze
Handel
Rynek luksusowy globalnie traci, ale w Polsce jest wyjątkowo dobrze
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Patronat Rzeczpospolitej
Żywność: współpraca, regulacje i inwestycje
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama