Sieci handlowe w czasie koronawirusa. Biedronka i Lidl wprowadzają specjalne środki

Ograniczenia liczby klientów w sklepach, rotacyjna praca, specjalne środki bezpieczeństwa dla pracowników. Sieci handlowe wykonują tytaniczną pracę w czasach pandemii.

Aktualizacja: 18.03.2020 15:51 Publikacja: 18.03.2020 11:19

Sieci handlowe w czasie koronawirusa. Biedronka i Lidl wprowadzają specjalne środki

Foto: Bloomberg

Sieci handlowe w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wprowadzają specjalne rozwiązania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno klientom, jak i cichym bohaterom dnia codziennego w czasach pandemii, czyli sprzedawcom i dostawcom. Biedronka wydała specjalny komunikat prasowy, w którym podsumowała podejmowane przez siebie środki sukcesywnie wdrażane w sklepach w całym kraju.

Czytaj także: Niedziele handlowe 2020. W te niedziele będzie można zrobić zakupy w 2020 roku

- Wyjątkowa sytuacja wymaga wyjątkowych działań - podkreśla Biedronka w komunikacie prasowym.

W związku z Covid-19 sieć ogranicza godziny pracy sklepów. Biedronki będą otwarte w godzinach 8-20. Zmiana ta jest sukcesywnie wdrażana we wszystkich sklepach i do 23 marca wszystkie placówki sieci będą czynne w tych godzinach.

Sukcesywnie wdrażane będą także podajniki z płynem dezynfekującym do rąk dla klientów w strefie wejścia. Przy sklepowych kasach będą też nawilżane chusteczki biedronkowej marki Dada. W strefie kas, podobnie jak w innych sieciach handlowych, pojawią się oznaczenia ułatwiające zachowanie odległości 1 metra między klientami. Zachowanie odległości będzie tym łatwiejsze, że sklepy będą ograniczać liczbę obecnych w nim równocześnie klientów. Liczba zależna będzie od powierzchni sklepu (i to rozwiązanie spełnia postulat związkowców pracujących w handlu).

Sieć dba także o pracowników. Planowany jest montaż osłon z pleksi w strefie kas, a pracownicy dostaną jednorazowe maseczki i rękawiczki. Do tego wprowadzona zostaje praca rotacyjna – co oznacza, że pracownicy podzieleni zostali na grupy i pracują na zmiany. Dodatkową ochroną zostaną objęci pracownicy w wieku powyżej 60 lat – Biedronka pozwala im na skorzystanie ze zwolnienia ze świadczenia obowiązku pracy z zachowaniem wynagrodzenia. Pracownicy w tym wieku są w grupie podwyższonego ryzyka. Inne sieci oficjalnie nie potwierdzają, że wprowadziły takie rozwiązanie dla starszych pracowników.

Największy konkurent Biedronki, Lidl, w specjalnym oświadczeniu przesłanym redakcji „Rzeczpospolitej”, podkreśla, że „reaguje na bieżąco”. W placówkach sieci czasowo mogą być wprowadzane ograniczenia liczby klientów, w zależności od potrzeb – obecnie zazwyczaj po prostu nie ma takiej potrzeby, bo Polacy generalnie posłuchali apeli o siedzenie w domach.

Sieć zapewniła wszystkim swoim pracownikom dostęp do preparatów odkażających. W sklepach wprowadzane będą sukcesywnie osłony z pleksi zapewniające większe bezpieczeństwo kasjerom. Podobnie jak we wszystkich sieciach w strefie kas pojawią się dla klientów linie ułatwiające zachowanie bezpiecznego odstępu. Sieć nie wprowadza zmian w godzinach funkcjonowania sklepów czy zmian w promocjach. Nieprzerwanie dostępny jest też internetowy sklep Lidla z artykułami przemysłowymi.

Lidl nie zdradza szczegółów organizacji pracy. Ale dla swoich pracowników w sklepach ma tylko ciepłe słowa.

- Chcielibyśmy także podkreślić, że bardzo cenimy ich zaangażowanie i dziękujemy im za postawę w aktualnej sytuacji. Dzięki temu nasze sklepy są nieprzerwanie otwarte dla klientów – mówiła „Rzeczpospolitej” Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.

Rozwiązania ułatwiające zachowanie odległości między klientami przy kasach oraz osłony z pleksi (lub innych materiałów) sukcesywnie wdrażają w zasadzie wszystkie sieci handlowe. We wszystkich sieciach słychać też lub widać komunikaty zachęcające do płatności bezgotówkowych. Regularnie odkażane są też koszyki i wózki, a nawet taśmy kasowe czy terminale płatnicze.

Ze specjalnych działań – polski Carrefour wstrzymał na czas pandemii możliwość zakupu produktów na wagę do opakowań własnych, jak i możliwość zakupu kawy do własnego kubka w bistro. Z kolei Netto w trosce o zdrowie pracowników i klientów przestało brać pod uwagę zwolnienia chorobowe przy ustalaniu premii frekwencyjnej.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł