Na zakupy z botem i przez TikToka

Popularna chińska platforma społecznościowa chce podbić Europę zakupami „na żywo”, wprost w aplikacji. Na celowniku ma być też Polska. Ale prawdziwą rewolucję w e-handlu przyniosą boty AI.

Publikacja: 16.06.2025 04:47

Na zakupy z botem i przez TikToka

Foto: Adobe Stock

TikTok rzuci wyzwanie platformom e-commerce – jego TikTok Shop, który pozwala na kupowanie w aplikacji, podczas oglądanej transmisji „na żywo”, ma wystartować nad Wisłą. Choć oficjalnie w planach ekspansji na najbliższe miesiące nie widnieje Polska, to – jak udało się nam ustalić – nasz kraj jest „na rozkładzie”.

Allegro zagrożone?

– Polski rynek e-commerce jest dość specyficzny, z mocną pozycją Allegro, więc wejście tu będzie trudniejsze – usłyszeliśmy od osoby zaznajomionej ze sprawą.

Stąd na pierwszy ogień, parę lat temu, poszła Wielka Brytania. I już w ub.r. TikTok Shop wysforował się tam na najszybciej rozwijającą się platformę sprzedaży detalicznej online – swoje towary oferuje na niej ponad 200 tys. sprzedawców, w tym choćby Lidl. Usługa działa też w Irlandii, Hiszpanii, a od kwietnia we Francji, Włoszech i Niemczech. Opcja ta dostępna jest poza tym m.in. na macierzystym rynku, w Chinach, a także w USA, gdzie miesięczna sprzedaż ma już sięgać miliarda dolarów, czy od kilku tygodni – w Japonii i Meksyku. To w sektorze handlu internetowego istne trzęsienie ziemi. Takie impulsowe zakupy w mediach społecznościowych, określane jako social commerce, to szybko zyskujący trend. ByteDance, spółka matka TikToka, liczy, że wykroi sobie w ten sposób pokaźną część rynku e-commerce. W Chinach, za sprawą m.in. Douyin (chiński odpowiednik TikToka), WeChat i Taobao Live, rynek social commerce już wyceniany jest na ponad 700 mld euro.

Czytaj więcej

Rynek paczek ucierpi przez Trumpa. Polskę zaleją nie tylko chińskie produkty, ale też operatorzy?

– Trend wyszukiwania produktów przez pokolenie Z bezpośrednio na TikToku zamiast w Google’u jest coraz silniejszy. W Stanach Zjednoczonych aż 64 proc. przedstawicieli pokolenia Z deklaruje, że regularnie korzysta z TikToka do wyszukiwania informacji o produktach, markach czy trendach zakupowych, a w niektórych kategoriach, jak moda czy beauty, TikTok już wyprzedził Google’a – komentuje Sebastian Błaszkiewicz, menedżer w firmie Univio.

Choć w Polsce sklepu TikToka jeszcze nie ma, to trend szukania inspiracji zakupowych na tej platformie przyspiesza. – Jeszcze nie osiągnął takiego poziomu jak na Zachodzie, ale w ciągu dwóch–trzech lat TikTok może stać się dla młodego pokolenia ważniejszy niż Google – twierdzi Błaszkiewicz.

Tak zmienią się e-zakupy

A to dopiero początek zmian w e-handlu. Prawdziwa rewolucja dopiero ruszy za sprawą sztucznej inteligencji. Amerykańskie badania firmy Emarketer pokazują, że już teraz 45 proc. robiących zakupy w sieci szuka przez chatboty. A OpenAI uruchomiło właśnie możliwość kupowania wprost z ChatGPT. Andrzej Ciesielski, prezes firmy Furgonetka, uważa, że to największa rewolucja od czasu pojawienia się internetu. A Rafał Brzoska, prezes InPostu, mówi wprost: dla rynku e-commerce to będzie wstrząs.

– Wszyscy zaobserwujemy już przed końcem roku całkowitą zmianę sposobu dokonywania zakupów – zapowiada. I zaznacza, iż InPost do tej rewolucji już się przygotowuje.

– My nie będziemy jej tylko obserwować. Będziemy częścią tej zmiany – deklaruje Brzoska.

Czytaj więcej

Rewolucja w ChatGPT. Nie wszyscy użytkownicy będą zadowoleni

O ile operatorzy KEP (kurier, ekspres, paczka) zyskają jeszcze więcej przesyłek, o tyle mniejsze e-sklepy, a nawet większe platformy e-commerce, będą mieć problem.

– Sklepy internetowe staną się zapleczem obsługującym różne punkty kontaktu – prognozuje Marcin Sulikowski z zarządu spółki technologicznej Naturaily, członek organizacji ITCorner. – Sukces zależeć będzie już nie tylko od budżetu reklamowego, ale również zdolności analizy i syntezy danych o rynku, siły marki oraz umiejętności adaptacji do szybko zmieniających się preferencji konsumentów – dodaje.

TikTok rzuci wyzwanie platformom e-commerce – jego TikTok Shop, który pozwala na kupowanie w aplikacji, podczas oglądanej transmisji „na żywo”, ma wystartować nad Wisłą. Choć oficjalnie w planach ekspansji na najbliższe miesiące nie widnieje Polska, to – jak udało się nam ustalić – nasz kraj jest „na rozkładzie”.

Allegro zagrożone?

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Z botem na zakupy. To koniec sklepów, jakie znamy?
Handel
Kiedy wypada niedziela handlowa w czerwcu? Jest jeden termin
Handel
Polacy znów wypalają więcej nielegalnych papierosów. Odwrócenie trendu
Handel
Pepco odcina chore i słabsze gałęzie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Handel
Pepco sprzedaje podupadającą sieć. Wysyła też w rynek ciekawy sygnał