Reklama

Donald Trump uderza w UE. „Do tej pory była nadzieja, że on tylko gra, że to blef”

Jedną z bardzo bolesnych konsekwencji nałożenia przez Donalda Trumpa 50-procentowych ceł będzie podwyżka cen samochodów nie tylko w USA, ale także w Europie.

Publikacja: 23.05.2025 15:21

Prezydent USA Donald Trump

Prezydent USA Donald Trump

Foto: Jim WATSON / AFP

Ekonomiści nie pozostawiają złudzeń: zapowiedź 50-procentowych ceł to fatalna wiadomość dla wszystkich. Zdaniem prof. Witolda Orłowskiego, cła uderzą zarówno Europę, jak i samych Amerykanów. – Do tej pory była nadzieja, że Trump tylko gra, że to blef. Ale jeśli do wprowadzenia ceł rzeczywiście dojdzie, Europa zapłaci. A także amerykańscy konsumenci zapłacą, niewykluczone, że nawet więcej niż Europejczycy – uważa Orłowski.

Dla Europy ta sytuacja będzie jednak o tyle bardziej bolesna, że ma ona mniejszy wzrost gospodarczy. Będzie to bardzo duży problem zwłaszcza dla znajdujących się w recesji Niemiec. Ale w powstałej sytuacji Europa musi już odpowiedzieć własnymi cłami. – Mówienie, że powinno się dalej negocjować, nie ma sensu. Tu już nie ma czego negocjować. O ile jeszcze niższe stawki można było ewentualnie zaakceptować, o tyle cła w wysokości 50 proc. są ewidentnie wrogim działaniem. Przypomnijmy, że wobec Wielkiej Brytanii zastosowano cła na znacznie niższym poziomie – dodaje Orłowski. Jego zdaniem, to oznacza rozpoczęcie wojny handlowej.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Handel
Donald Trump grozi nowymi cłami. Branża meblowa na celowniku
Handel
Kanada zlikwiduje wiele ceł na towary z USA. Chce naprawić relacje z Donaldem Trumpem
Handel
VRG upraszcza grupę Lilou i liczy zyski. Z optymizmem patrzy w drugie półrocze
Handel
Szturm Polaków na produkty używane, ogromny wzrost sprzedaży
Handel
Alkohole w odwrocie. Spada sprzedaż niemal we wszystkich kategoriach
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama