Sieci handlowe ruszają w ślad za turystami na wakacje. Otwierają sklepy sezonowe

W okresie wakacyjnym Żabka czy Biedronka uruchamiają specjalne placówki w miejscowościach, do których przyjeżdża najwięcej gości. Dla sklepów to nie tylko okazja na zarobek, ale także budowanie lojalności wśród klientów.

Publikacja: 05.07.2024 04:30

Sieci handlowe ruszają w ślad za turystami na wakacje. Otwierają sklepy sezonowe

Foto: Adobe stock

Okres wakacyjny oznacza znacznie większą liczbę potencjalnych klientów w najpopularniejszych kurortach, na co reagują właśnie sieci handlowe. Żabka zapowiedziała, że w tym roku uruchomi ponad 140 placówek sezonowych w miejscowościach tego typu, czyli o blisko 20 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Pierwsze z nich zostały otwarte jeszcze przed majówką, dzięki czemu klienci mogli z nich skorzystać w trakcie długiego weekendu.

Sieci ruszają na wakacje za klientami. Sklepy sezonowe otwierają Żabka, Lidl, Biedronka

– Ulepszamy rozwiązania stosowane w sklepach, dostosowujemy i rozbudowujemy ofertę asortymentową, jak i usprawniamy logistykę odpowiedzialną za dostawy towaru. Wszystko po to, by w trakcie wakacyjnych urlopów czy weekendowych wyjazdów klienci mogli w pełni cieszyć się wypoczynkiem – podaje biuro prasowe Żabki.

Żabka zapewnia też, że bez względu na lokalizację, w sezonowych sklepach można znaleźć dobrze znany asortyment.

W 2024 r. sieć uruchomi blisko 30 kontenerowych sklepów sezonowych oraz 116 placówek stacjonarnych, również działających sezonowo. Tradycyjnie, najwięcej Żabek w tym formacie pojawi się w miejscowościach nad Bałtykiem, m.in. po 11 sklepów w Łebie i 9 sklepów w Mielnie. Placówki sezonowe działać będą także nad jeziorami czy w miejscowościach położonych nad zalewami.

Czytaj więcej

Woda za 15 groszy. Żabka chce uczyć klientów bycia eko i dobrze zarobić

Co więcej, spośród sklepów, które w poprzednich latach funkcjonowały jako sezonowe, obecnie 21 jest sklepami stałymi.

Inni stawiają jednak na stałą obecność w turystycznych miejscach. – Mamy wiele sklepów w miejscowościach chętnie odwiedzanych choćby w sezonie wakacyjnym, które działają cały rok. Co warto podkreślić, oferują takie same ceny jak nasze placówki w innych miastach w Polsce – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. – Nasi pracownicy z innych regionów mogą skorzystać z okazji i gdy chcą pracować w takim sklepie latem, firma im to umożliwia. Mają wtedy połączenie wypoczynku z pracą.

Biedronka również odpowiada na potrzeby turystów, w wielu miejscowościach uruchamia sklepy czynne całodobowo czy wprowadza wydłużone godziny funkcjonowania. W ubiegłym roku największy wzrost odnotowały sklepy w Darłowie, Łebie i Mielnie.

– Od wielu lat Biedronka towarzyszy klientom podczas wakacji. Z roku na rok obserwujemy, że klienci jeszcze chętniej odwiedzają nasze sklepy w trakcie wypoczynku nad morzem czy w górach. W trakcie wakacji odnotowujemy większy nawet o 80 proc. ruch w naszych sklepach w miejscowościach turystycznych. Cieszymy się, że możemy być blisko klientów i oferować im ich ulubione produkty niezmiennie w niskich cenach – mówi Paweł Włodarczyk, dyrektor operacyjny makroregionu w sieci.

Dłuższe godziny pracy

Turyści wypoczywający w Łebie mogą skorzystać ze specjalnej linii autobusowej, dzięki której łatwo dojadą do Biedronki, położonej poza centrum miasta. Autobus kursuje codziennie w godzinach popołudniowych, z wyjątkiem niedziel niehandlowych. Linia funkcjonuje do 18 sierpnia, a bilet na przejazd kosztuje 1 zł.

Czytaj więcej

Polacy do sklepów nie chodzą już z listami zakupów. Liczą na coś innego

Aktywność handlowców w miejscowościach turystycznych oznacza jednak wyzwanie dla innych sektorów, choćby dla gastronomii. Już w ubiegłym roku wiele lokali narzekało, że widać spadek obrotów, a klienci ograniczali zamówienia. – Podstawowe posiłki jadali z dań gotowych kupionych w sklepach – mówi przedstawiciel jednej z sieci gastronomicznych. Podobnie widać to było po zakupach wielu kategorii impulsowych, jak choćby lodów. – Nie wiemy jeszcze, jak będzie to wyglądało w tym roku, ale nie spodziewamy się wielkiej zmiany. Polacy ograniczają nadal wydatki, ponieważ ceny wciąż rosną – przyznaje kolejny trójmiejski restaurator. Na wakacjach jednak skłonność do oszczędzania zazwyczaj słabnie, przynajmniej w jakimś stopniu, co jest dla biznesu pozytywną informacją.

Optymizm już rośnie. Hamowanie inflacji zachęca Polaków do zakupów

Podobnie jak to, że szanse na zmiany widać także z innych kierunków. Barometr nastrojów konsumenckich GfK – An NIQ Company, w czerwcu 2024 r. wyniósł 3,5 pkt, co oznacza praktycznie identyczny wynik w porównaniu z poprzednim miesiącem (spadek o zaledwie 0,1 pkt miesiąc do miesiąca). Co najważniejsze jednak, od początku roku wynik Barometru utrzymuje się na plusie, po raz pierwszy od wybuchu pandemii w marcu 2020 roku.

– Brak widocznych zmian w głównym wskaźniku to sygnał od konsumentów, że czują się oni po prostu bezpiecznie. I trudno się temu dziwić – mówi Barbara Lewicka, dyrektor w GfK – An NIQ Company. – Brak silnych zawirowań gospodarczych, stabilizacja na rynku pracy i silne hamowanie inflacji to czynniki, które pozwalają na nieco szersze niż dotychczas otwarcie portfeli oraz odmrożenie wydatków nienależących do tych pierwszej potrzeby. To dobry czas dla rynku, który – mamy nadzieję – będzie trwać jeszcze długo – dodaje.

W najlepszych nastrojach konsumenckich niezmiennie znajdują się ludzie młodzi (od 15 do 29 lat), gdzie wskaźnik sięga nawet ponad 20 na plusie. Dla porównania badani z grupy 50–59 i powyżej 60 lat odnotowali średni wskaźnik nastrojów na poziomie sięgającym kolejno -4,3 i -2,8 jednostki, co stanowi bardzo dużą poprawę w relacji miesiąc do miesiąca.

Okres wakacyjny oznacza znacznie większą liczbę potencjalnych klientów w najpopularniejszych kurortach, na co reagują właśnie sieci handlowe. Żabka zapowiedziała, że w tym roku uruchomi ponad 140 placówek sezonowych w miejscowościach tego typu, czyli o blisko 20 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Pierwsze z nich zostały otwarte jeszcze przed majówką, dzięki czemu klienci mogli z nich skorzystać w trakcie długiego weekendu.

Sieci ruszają na wakacje za klientami. Sklepy sezonowe otwierają Żabka, Lidl, Biedronka

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Potężne zwolnienia Unilever w Europie. Pracę straci jedna trzecia załogi biurowej
Handel
Finał Euro 2024. Angielskie sieci handlowe zmieniają godziny otwarcia sklepów
Handel
Polacy kupują używane produkty luksusowe. Która marka króluje?
Handel
Sklepy internetowe nadal powstają jak szalone
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Handel
Amerykańska sieć rezygnuje z niegdyś ulubionej formy płatności bezgotówkowej
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą