Polacy przenoszą się z zakupami do internetu. Sklepy powstają w zawrotnym tempie

Liczba sklepów internetowych zbliża się już do 66 tys. i w ostatnich latach mocno rośnie. Tylko w 2023 r. powstało ich niemal 8 tys. mimo spowolnienia w gospodarce.

Publikacja: 11.01.2024 03:00

Polacy coraz chętniej kupują online. To nie tylko efekt łatwiejszego wyszukiwania ofert promocyjnych

Polacy coraz chętniej kupują online. To nie tylko efekt łatwiejszego wyszukiwania ofert promocyjnych, ale także wygody, z komfortową dostawą do domu w wybranej formie

Foto: AdobeStock

Mimo wysokiego wzrostu cen w 2023 r. liczba e-sklepów zwiększyła się o blisko 13,5 proc. – wynika z danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet Poland, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

– Zwraca uwagę ponowne przyspieszenie tempa rozwoju polskiego rynku e-commerce i przełamanie granicy ponad 65 tys. sklepów. Istnieją realne przesłanki co do tego że w grudniu br. liczba sklepów internetowych będzie większa niż 70 tys. – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet Poland. – Wprost proporcjonalnie do spadku dynamiki wzrostu sklepów internetowych na polskim rynku poprawia się ich sytuacja finansowa. Co świadczy, że polski e-commerce to już nie tylko ilość, ale także jakość – dodaje.

E-sklepy wciąż na fali. W 2023 r. powstało ich niemal 8 tys., a łączna liczba zbliża się do 66 tys.

E-sklepy wciąż na fali. W 2023 r. powstało ich niemal 8 tys., a łączna liczba zbliża się do 66 tys. – wynika z danych Dun & Bradstreet Poland

Rzeczpospolita

Lepiej w finansach

Patrząc na sytuację finansową polskich sklepów internetowych, trudno oprzeć się wrażeniu głębokiej polaryzacji. 1,3 proc. sklepów internetowych bowiem – tych największych – znajduje się w bardzo dobrej sytuacji finansowej, zaś po drugiej stronie niespełna 6,2 proc. to podmioty w bardzo złej sytuacji. Pozostała część to firmy będące w sytuacji dobrej – 47,7 proc., i słabej – 44,8 proc. – Porównując sytuację z rokiem ubiegłym, widzimy, że ta polaryzacja znacząco wzrosła, co świadczy o pewnego rodzaju stabilizacji – mówi Tomasz Starzyk.

Choć koniunktura nie była najlepsza, to jednak sklepy online lepiej sobie poradziły ze spowolnieniem gospodarczym.

Czytaj więcej

E-sklepy też liczą na czarny piątek

– Kontynuowany jest trend konsumencki w zakresie zmiany formy nabywania produktów z naciskiem na online. Jest to spowodowane łatwymi dostawami, szeroką ofertą produktową i atrakcyjnością cenową – mówi Sławomir Ziemski, prezes Miraculum. – Wiele produktów jest również dostępnych tylko online z uwagi na koszty i ograniczenia wprowadzenia ich na rynek stacjonarny (polityka marek własnych sieci, ograniczenia miejscowe). Widzimy stale wzmacnianie tego kanału sprzedaży zarówno w naszym e-sklepie, jak i marketplace – dodaje.

Nastroje dość dobre

Zdaniem ekspertów choć wielu klientów do zakupów online zmusiła pandemia, z czasem stały się one dla nich na tyle komfortowym sposobem zaspokajania potrzeb, że dziś są codziennością. – Dorasta też nowe pokolenie konsumentów, w pełni scyfryzowane. Z kolei postęp technologii oraz dobrze rozwinięta logistyka w handlu internetowym umożliwiają coraz szybsze i efektywne dostawy, co dodatkowo przysparza popularności tej formie handlu – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital. – Czynniki takie jak atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych ceny, specjalne kody rabatowe czy coraz niższe koszty dostawy pobudzają internautów do częstszego dokonywania zakupów online – dodaje.

Czytaj więcej

Sklepy nadal znikają tysiącami, a duże sieci idą jak burza

Dodatkowo spowolnienie gospodarcze, które w 2023 r. można było obserwować w wielu branżach, dla licznych firm jest motorem do poszukiwania nowych sposobów zbycia towaru. – Firmy handlujące stacjonarnie, widząc zwiększoną konkurencję i presję cenową, żeby przetrwać, muszą szukać nowych klientów w online. Producenci poszukują ścieżek dotarcia do konsumentów z ominięciem dystrybutorów, otwierając sklepy internetowe w modelu D2C (Direct-to-Consumer) – mówi Maciej Pondel, ekspert ds. transformacji cyfrowej biznesu Unity Group. – Z kolei dystrybutorzy, mając pełne magazyny towaru, oferują każdemu chętnemu sklepowi internetowemu współpracę w modelach dropshipping lub Order for Order. Dystrybutor zapewnia dostępność towaru i obsługę wysyłek, oczekując tylko (i aż) pozyskania klienta na swój towar. Obecnie przy niewielkich nakładach inwestycyjnych każdy może założyć sklep internetowy i sprzedawać towar, którego nie musi wcześniej kupować – dodaje.

Internet jednak górą

W efekcie, choć handel ma za sobą naprawdę trudny rok, to sprzedawcy internetowi są i tak w lepszej sytuacji. – Wzrost liczby e-sklepów to efekt sytuacji makroekonomicznej. Rosnące ceny, wyższe raty i generalnie większe koszty życia skłaniają Polaków do szukania dodatkowych źródeł dochodu – mówi Mircea Stan, prezes Postisu. – Dla części jest nim właśnie rozpoczęcie handlu w internecie, gdyż dzięki technologii i automatyzacji próg wejścia w ten obszar jest dziś bardzo niski. Ciężko określić, ile z nowo powstałych e-sklepów przetrwa i zacznie przynosić realne zyski. Tego dowiemy się pod koniec roku – dodaje. Eksperci zauważają, że sprzyja im wiele innych czynników. Nie muszą zatrudniać wielu osób do obsługi, ponieważ partner, jakim jest dystrybutor, zrobi większość w kontekście obsługi zamówień. – Sklepy koncentrują się zatem wyłącznie na marketingu i sprzedaży. Oczywiście znaczna część nowo otwartych biznesów nie odniesie sukcesu rynkowego i zostanie zamknięta, a pierwszą falę weryfikacji działalności takich e-sklepów mieliśmy już w okresie postpandemicznym. Niemniej jednak możliwości wypróbowania swoich sił w sieci są obecnie naprawdę duże – mówi Maciej Pondel.

Czytaj więcej

Przed inflacją uciekamy do internetu. Bogatsi też

Z analizy BaseLinker, opartej na wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, wynika, że ich sprzedaż w internecie w grudniu 2023 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,4 proc. Na ten wynik składa się 1,4 proc. wzrost liczby zamówień r./r. oraz wzrost średniej wartości zamówienia do 179 zł, zatem o 1 proc. W relacji do listopada 2023 r. najnowszy odczyt BaseLinker Index wyróżnia się spadkiem sprzedaży o 6,5 proc. Składa się na to spadek średniej wartości zamówienia o 9,3 proc. przy wzroście ich liczby o 3,1 proc.

Grudniowe dane pokazują, jak bardzo sprzedaż zagraniczna napędza polski e-handel. Wartość tego sektora wzrosła o niemal 13 proc. przy wzroście sprzedaży krajowej w tym samym okresie jedynie o 0,6 proc.

Mimo wysokiego wzrostu cen w 2023 r. liczba e-sklepów zwiększyła się o blisko 13,5 proc. – wynika z danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet Poland, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

– Zwraca uwagę ponowne przyspieszenie tempa rozwoju polskiego rynku e-commerce i przełamanie granicy ponad 65 tys. sklepów. Istnieją realne przesłanki co do tego że w grudniu br. liczba sklepów internetowych będzie większa niż 70 tys. – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet Poland. – Wprost proporcjonalnie do spadku dynamiki wzrostu sklepów internetowych na polskim rynku poprawia się ich sytuacja finansowa. Co świadczy, że polski e-commerce to już nie tylko ilość, ale także jakość – dodaje.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla