Przed inflacją uciekamy do internetu. Bogatsi też

Co drugi Polak kupuje online częściej niż rok temu. To najpopularniejsza strategia zakupowa na trudne czasy i to już drugi rok z rzędu. Oszczędzać chcą wszyscy, nawet ci z najwyższymi dochodami, więc rynek musi na to mocno odpowiedzieć.

Publikacja: 26.09.2023 03:00

Co drugi Polak kupuje online częściej niż rok temu

Co drugi Polak kupuje online częściej niż rok temu

Foto: Adobe Stock

70 proc. Polaków już przeniosło lub właśnie przenosi do internetu zakupy w przynajmniej jednej dużej kategorii z rodzinnych wydatków, jak odzież, kosmetyki, elektronika, motoryzacja czy produkty codziennego użytku, jak chemia domowa i leki – wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Institute.

Internetowy boom

– Zakupy w internecie to najpopularniejsza strategia zakupowa na trudne czasy. Częściej w sieci w związku ze spowolnieniem gospodarczym i inflacją kupuje 50 proc. badanych konsumentów. Polacy częściej kupują w internecie, ponieważ jest tu możliwość porównywania produktów i ofert – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

W ramach naprawy finansów Polacy najczęściej zaczęli planować budżet domowy i kontrolować wydatki (choć na mniejszą skalę niż rok temu), a także odłożyli wydatki inwestycyjne. W związku z inflacją i niepewnością część badanych wypłaciła gotówkę, a część – odwrotnie – zaczęła opłacać wszystko cyfrowo po to, by lepiej śledzić wydatki, czyli właściwie zdigitalizowała swoje finanse. Co dziesiąta osoba wymieniła złotówki na bardziej stabilną walutę.

Czytaj więcej

Sklepy muszą się szykować na zmianę pokoleniową

Osłabienie kondycji finansowej odczuwają prawie wszyscy badani. Jedynie zamożni Polacy (zarabiający 7 tys. zł miesięcznie) uważają, że ich sytuacja jest lepsza niż rok temu. Nawet jednak ten segment skierował swoje kroki do e-commerce. 58 proc. przyznaje, że ze względu na inflację częściej kupuje w sieci.

Izba podkreśla, że konsumenci będą korzystać z zakupów w sprawdzonych miejscach, ale też z dobrodziejstwa porównywarek cenowych, poszukując optymalnych ofert. Będą rozważać opcje tańszych zamienników, a warunkiem koniecznym zakupu stanie się darmowa dostawa i zwrot. Zgodnie z deklaracjami zaczną też częściej zerkać na zagraniczne e-sklepy pod kątem atrakcyjnych ofert i asortymentu. Już dwie trzecie badanych, którzy kupują w zagranicznych sklepach, wskazują, że powodem jest obecna sytuacja gospodarcza i poszukiwanie tańszych i dobrych jakościowo alternatyw zakupowych.

Czytaj więcej

Polacy chcą w grudniu zakupów w niedzielę. Ekonomiści widzą pozytywy zakazu

Nowe zwyczaje

Jednym z powodów, dlaczego konsumenci decydują się na e-zakupy, jest możliwość bezpłatnego i bezproblemowego zwrotu produktu. Obok płatności odroczonych jest to najważniejszy czynnik zakupowy, jaki ma obecnie znaczenie przy e-zakupach (odpowiednio 19 proc. i 9 proc. wskazań). Dodatkowo 11 proc. badanych wskazuje na długi okres zwrotu.

– Popyt na usługi wokół cyfrowej transformacji handlu nie słabnie. Rynek liczy na mocne ożywienie e-sprzedaży w jesienno-zimowym sezonie, który skłania ludzi do powrotu do wyższych wydatków. Już od sierpnia ruszyły zakupy do szkół i przedszkoli, w tym m.in. podręczników, materiałów biurowych, wyposażenia i mebli – mówi Grzegorz Kuczyński, prezes Unity Group. – W czasach niepewności inflacyjnej Polacy szukają oszczędności i w coraz większym stopniu zwracają się w stronę zakupów online, które często nie tylko oferują atrakcyjniejsze ceny, ale też dają większą elastyczność zakupu na raty czy przy użyciu płatności odroczonych – dodaje.

Czytaj więcej

Polacy oszczędzają, na czym się da

– Widać wywołaną zmianą realiów gospodarczych transformację preferencji konsumentów. W tych warunkach konkurowanie sprzedawców o uwagę i względy klientów jest coraz większym wyzwaniem – mówi Maciej Pawłowicz, dyrektor sprzedaży i rozwoju w ASM Group. – Stąd wzmożone zainteresowanie sklepów i sieci handlowych wdrażaniem i rozwijaniem programów lojalnościowych, które z jednej strony wiążą klienta z marką, z drugiej zaś pozwalają Polakom zaoszczędzić spore pieniądze, co jest dziś wartością mocno poszukiwaną – dodaje.

Planowanie wydatków jest najpopularniejszym wskazaniem, jeśli chodzi o aktywności zakupowe wykonywane częściej ze względu na obecną sytuację, czyli inflację i ryzyko spowolnienia gospodarczego.

70 proc. Polaków już przeniosło lub właśnie przenosi do internetu zakupy w przynajmniej jednej dużej kategorii z rodzinnych wydatków, jak odzież, kosmetyki, elektronika, motoryzacja czy produkty codziennego użytku, jak chemia domowa i leki – wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Institute.

Internetowy boom

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Joe Biden karze chińskie firmy. To odwet za incydent z zeszłego roku
Handel
Ukraińskie płody rolne płyną morzem do odbiorców. Maliny podbiły rynek USA
Handel
Piechocki, LPP: Nie pozwę Hindenburg Research za raport o nas w Rosji. Na razie
Handel
Wojna cenowa cieszy konsumentów, ale coraz mocniej uderza w firmy handlowe
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Handel
Ofiary wojny cenowej. Za szalone promocje ktoś w końcu zapłaci