Internauci coraz bardziej zwracają uwagę na ceny

To wciąż zdecydowanie najważniejsze kryterium wyboru e-sklepu – wynika z badania Tpay, o którym „Rzeczpospolita” pisze jako pierwsza.

Publikacja: 19.10.2023 03:00

Koszty utrzymania wciąż mocno idą w górę, więc odczuwający to internauci także zmieniają priorytety

Koszty utrzymania wciąż mocno idą w górę, więc odczuwający to internauci także zmieniają priorytety

Foto: Adobe Stock

Koszty utrzymania wciąż mocno idą w górę, więc odczuwający to internauci także zmieniają priorytety. Mając możliwość wyboru maksymalnie pięciu odpowiedzi i uszeregowania ich według ważności kryteriów wyboru e-sklepu, najczęściej na pierwszym miejscu wskazywali cenę – to 20 proc. odpowiedzi, o 4 pkt proc. więcej niż w poprzedniej edycji.

Drugim pod względem znaczenia parametrem jest jakość z tegorocznym wynikiem 11 proc., a podium zamykają opinie i oceny, które wskazało 9 proc. Jak zwracają uwagę autorzy badania, we wszystkich kategoriach produktowych, poza cateringami dietetycznymi, cena była dla przebadanych e-konsumentów ważniejsza niż jakość.

– Kupujący online bardzo wysoko cenią sobie zarówno wygodę, jak i bezpieczeństwo zakupów. Dodatkowo, ważny jest dla nich także wybór różnorodnych metod płatności, a także dostęp do wielu kanałów zakupowych – mówi Dawid Cichy, szef sprzedaży w Tpay.

– Dla konsumentów nadal jest to trudny czas, i raczej ograniczają zakup dóbr ponad normę. Jednak to nie oznacza, że kompletnie przestaną przy zakupach kierować się też emocjami – mówi Tomasz Niedźwiecki, twórca i prezes platformy TakeDrop.pl, w której można założyć sklep internetowy w formie dropshippingu (model sprzedaży internetowej bez fizycznego posiadania towaru).

Czytaj więcej

Sklepy internetowe też uderzone spowolnieniem

– Kolejne kryzysy finansowe, jak np. ten spowodowany upadkiem Lehman Brothers, pokazują, że nie odwracamy się od sklepów, które proponują coś więcej niż tylko produkty pierwszej potrzeby. Może nie kupujemy samochodów, ale drobne rzeczy, które małym kosztem poprawią nam humor, nadal są w cenie – dodaje.

W efekcie właśnie na takim nastawieniu mogą korzystać sklepy internetowe, które zaproponują ofertę dopasowaną do klienta, szybką dostawę i przede wszystkim konkurencyjne ceny.

Z raportu wynika, że wciąż bardzo często e-konsumenci porzucają swoje koszyki zakupowe i nie finalizują zamówień. W tym roku taka sytuacja zdarzyła się przynajmniej raz 63 proc. respondentów, co oznacza wzrost w porównaniu z poprzednią edycją o 4 pkt proc. Z kolei co czwarty ankietowany przyznał, że miał problemy z otrzymaniem zwrotu środków od sklepu po dokonaniu zwrotu lub reklamacji. To jednak spadek o 1 pkt proc. w ujęciu rocznym, co pokazuje jednak pozytywne trendy w rozwoju sektora w reakcji na oczekiwania konsumentów.

Czytaj więcej

Zakupy w sieci podstawową strategią na trudne czasy

– Ludzie mają codziennie określoną ilość czasu, którą mogą spędzić online. Konsumenci coraz częściej korzystają z dużych platform sprzedażowych, tylko gdy mają wyraźną potrzebę, a inflacja tylko utwierdziła ich w przekonaniu, że należy „wydawać z głową”. Mają swoje ulubione sklepy internetowe i wracają do nich, gdy muszą uzupełnić zapasy – mówi Michał Jeska, prezes oyou.me, polskiej firmy wprowadzającej na nasz rynek model współpracy marek z influencerami pod postacią sklepów butikowych.

– Z drugiej strony coraz dłużej oglądają krótkie filmy, np. rolki na TikToku czy Instagramie, a w konsekwencji spędzają coraz mniej czasu na przeglądaniu i kupowaniu produktów na tradycyjnych platformach e-commerce. Marki nie mają więc wyjścia i muszą w swoich działaniach coraz szerzej korzystać ze współpracy z twórcami internetowymi – dodaje.

Koszty utrzymania wciąż mocno idą w górę, więc odczuwający to internauci także zmieniają priorytety. Mając możliwość wyboru maksymalnie pięciu odpowiedzi i uszeregowania ich według ważności kryteriów wyboru e-sklepu, najczęściej na pierwszym miejscu wskazywali cenę – to 20 proc. odpowiedzi, o 4 pkt proc. więcej niż w poprzedniej edycji.

Drugim pod względem znaczenia parametrem jest jakość z tegorocznym wynikiem 11 proc., a podium zamykają opinie i oceny, które wskazało 9 proc. Jak zwracają uwagę autorzy badania, we wszystkich kategoriach produktowych, poza cateringami dietetycznymi, cena była dla przebadanych e-konsumentów ważniejsza niż jakość.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Pożar Marywilskiej 44. Brak hali handlowej odczuje nie tylko Warszawa
Handel
Joe Biden karze chińskie firmy. To odwet za incydent z zeszłego roku
Handel
Ukraińskie płody rolne płyną morzem do odbiorców. Maliny podbiły rynek USA
Handel
Piechocki, LPP: Nie pozwę Hindenburg Research za raport o nas w Rosji. Na razie
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Handel
Wojna cenowa cieszy konsumentów, ale coraz mocniej uderza w firmy handlowe