Coraz skromniejsze codzienne zakupy. Dwie kategorie mają się najgorzej

Rynek rośnie wyłącznie dzięki coraz wyższym cenom, jednak ilościowo wciąż kupujemy mniej niż rok wcześniej - wynika z danych NielsenIQ. Najmocniej tracą alkohole oraz produkty sypkie.

Publikacja: 08.08.2023 12:23

Rynek rośnie wyłącznie dzięki coraz wyższym cenom, jednak ilościowo wciąż kupujemy mniej niż rok wcz

Rynek rośnie wyłącznie dzięki coraz wyższym cenom, jednak ilościowo wciąż kupujemy mniej niż rok wcześniej

Foto: Adobe Stock

Według danych NielsenIQ wartość koszyka FMCG (produkty spożywcze i chemiczne) za skumulowane 12 miesięcy do końca czerwca 2023 r. wyniosła 263,5 mld zł, co oznacza 15,2 proc. wzrostu wartościowego rdr. Firma podkreśla, że wynika to ze wzrostu cen. Jeśli chodzi o sprzedaż ilościową, ogólnie dla całego koszyka FMCG widać stagnację, natomiast dla kategorii spożywczo-napojowych widać spadek o 1,3 proc.

- Obecna sytuacja faworyzuje sieci handlowe które mogą pozwolić sobie na oferowanie atrakcyjnych promocji, co pogłębia konsolidację rynku, przede wszystkim kosztem najbardziej niezależnego handlu, który nie zawsze był w stanie oprzeć się rosnącym kosztom prowadzenia biznesu - mówi Karolina Zajdel, dyrektor zarządzający NielsenIQ w Polsce. - Spodziewamy się w niedługim czasie powrotu na ścieżkę wzrostu pod kątem sprzedaży ilościowej. Konsumenci bardziej optymistycznie patrzą na obecną sytuację niż pół roku temu. Zachowania oszczędnościowe pozostaną jednak z nami - dodaje.

Pozostało 80% artykułu
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?